Minggu, 24 April 2016

RISALAH DIYAUL MURID SYEKH DAUD AL FATHONI

RISALAH DIYAUL MURID
SYEKH DAUD AL FATHONI

بسم الله الرحمن الرحيم
Kumulai risalah ini dengan nama Allah yang amat murah 
lagi yang amat mengasihani hamba-Nya yang mukmin di dalam negeri akhirat.
نحمدك اللهم يامن خصنا بكلمة الحسنى وزيادة
Kami puji akan dikau hai Tuhanku hai Tuhan 
yang menentukan segala kami ahlul islam dengan kalimat لا اله الا الله 
dan dengan surga dan memandang akan dia.
وجعلنا من اهل كلمة الله العليا والاستقامة
Dan menjadikan kami daripada ahli kalimah Allah Yang Maha Tinggi yaitu لا اله الا الله dan daripada yang mendirikan dia.
ونصلى ونسلم على سيدنا محمدالذى أوتى جوامع الكلم والحكمة وفصل الخطاب
Dan memohonkan rahmat dan sejahtera atas penghulu kami Nabi Muhammad 
yang didatangkan dia dengan dia kalam yang jama’ bagi maksudnya 
dan hikmah dan menceraikan perkataan.
وعلى اله وصحبه المستهترين بلا اله الا الله خبر ال واصحاب
Dan atas segala keluarganya dan sahabatnya yang menyungguh-nyungguh ia 
dengan berzikir لا اله الا الله ialah sebaik-baik keluarga dan sahabat.
وبعد فهذه رسلة لطيفة نتعلق بكلمة الايمان والاخلاص وبدعوة الحق والعروة الوئقى

Adapun kemudian dari itu maka 
inilah suatu risalah yang kecil bergantung dengan kalimat iman 
dan kalimat ikhlas dan dengan seruan yang sebenar dan tambatan yang teguh.
لابد لمريد الفوئز والنجاة من معرفة معناها ولو اجمالا ولا ينفع لقائلها مع جهل معاها سوى اجراء أحكام الاسلام
Yang tak dapat tiada bagi orang yang berkehendak kemenangan dan kelepasan mengetahui akan maknanya 
dan jikalau dengan ijmali sekalipun 
dan tiada memberi manfaat bagi orang yang menyebut akan dia 
serta jahil ia akan maknanya 
melainkan pada melakukan hukum islam pada zahirnya jua. 
Maka batinnya tiada beri pahala bagi orang mukmin 
dan tiada sah islam jika orang kafir.
وسميتها بضياء المريد فى معرفة كلمة التوحيد
Dan aku namai akan dia dengan Diyaul Murid pada mengetahui 
bagi kalimatut tauhid yakni 
menerangkan bagi orang yang berkehendak mengetahui kalimatut tauhid.
وأسأل الله سبحانه أن يجعلنا واياكم من أهلها ناطقين بها عندالموت عالمين
Dan aku pohonkan Allah swt bahwa 
menjadikan kami dan kamu daripada ahlinya 
lagi mengucap dengan dia pada 
ketika hendak mati lagi mengetahui akan maknanya.
والله أرجو أن ينتفع بهالى وللمسلمين أمين انه على مايشاء قدير وبالاجابة جدير
Dan akan Allah aku harap bahwa 
memberi manfaat dengan dia bagiku dan bagi muslimin 
perkenankan hai Tuhanku karena bahwasanya 
ia atas barang yang dikehendaki amat kuasa 
dan dengan memperkenankan pohon hamba-Nya itu amat sebenar.
نشقل على أربعة فصول وخاتمة
Dan yaitu yang melengkapi ia atas empat pasal dan suatu khatimah.
الفصل الاول في معناه
Bermula pasal yang pertama pada menyatakan maknanya.
الفصل الثاني في شروطها
Bermula pasal yang keduanya pada menyatakan syaratnya.
الفصل الثالث في ادابها
Bermula pasal yang ketiganya pada menyatakan adabnya.
الفصل الرابع في فضائلها
Bermula pasal yang keempat pada menyatakan fadilatnya.
(الخاتمة) في أسمائها وفوائد لاينبغى أن نخلومنها

Bermula khatimah pada menyatakan namanya 
dan beberapa paedah yang tiada seyogyanya bahwa sunyikan daripadanya.
الفصل الاول في معناه

BERMULA PASAL YANG PERTAMA PADA MENYATAKAN MAKNANYA
Adapun maknanya itu:
نفى الالوهية عن ماسواه واثبات الوحدانيقله ونفى الشريك عنه الشريك فى الشاهد عيب ونقصان فى التصرف فيكون عيبا فى الغائب ضرورة وكل ماكان عينا لايليق بالالوهية بل يجب نفيه عنها فولا وعقدا قال الله تعالى قل هو الله احد وقال تعالى لو كان فيهما الة الا الله لفسدتا وقال تعالى ولا تتخذوا الهين اثنين انما هو اله واحد.

Artinya 
menafikan ketuhanan daripada barang yang lain daripada Allah 
dan mengisbatkan keesaan baginya 
dan menafikan sekutu daripadanya 
karena sekutu itu pada yang dilihat pada makhluk itu aib dan yaitu 
sebab kekurangan pada memerintahkah 
maka adalah cedera pula pada yang ghaib yaitu 
bagi ketuhanan amat nyata 
dan tiap-tiap barang yang ada cedera tiada patut dengan ketuhanan 
tetapi wajib pula kita nafikan daripadanya dengan kata dii’tiqad. 

Firman Allah taala, 
“Kata olehmu ya Muhammad! 
Ia itu Allah yang esa pada Zat-Nya 
dan esa pada sifat-Nya dan esa pada af’al-Nya”. 

Dan firman Allah taala,
“Jikalau ada didalam kedua tujuh petala langit dan bumi ketuhanan lain 
daripada Allah niscaya binasa keduanya”. 
Dan lagi firman Allah swt, 
Jangan kamu ambil akan dua Tuhan. 
Sesungguhnya Tuhan itu Tuhan yang esa”. 

Ketahui olehmu bahwasanya adalah لا اله الا الله itu terkandung atas nafi dan isbat. 

Maka 
yang dinafikan dengan لا اله itu tiap-tiap satu daripada hakikat ketuhanan yang lain daripada Allah azza wajalla, dan 
yang diisbatkan dengan الا الله daripada demikian hakikat itu Tuhan yang esa lagi tunggal yaitu Allah taala dan didatangkan dengan mengisbatkan itu dengan lafaz الا 
karena menyimpankan hakikat ketuhanan atas Allah taala artinya 
tiada dapat ada demikian hakikat ketuhanan itu bagi yang lain daripada Allah taala 
pada akal dan pada syara’ sekali-kali. 
Dan makna لا اله الا الله itu dua makna, pertama:
لا معبود بحق الا الله
Artinya, “Tiada yang disembah dengan sebenar melainkan Allah”. 
Yakni tiada membangsakan bagi-Nya tiap-tiap sesuatu itu 
melainkan kepada Allah taala. 
Kedua:
لا مستغنى عن كل ماسواه ومفتقرا اليه كل ماعداه الا الله
Artinya tiada yang kaya daripada tiap-tiap barang yang lainnya 
dan berkehendak kepada-Nya tiap-tiap barang yang lainnya 
melainkan kata Syekh Ahmad bin Muhammad as Suhaimi rahimahullahitaala:
لايقال لزم من تفسير اله بالمعبود بحق استثناء الشيئ من تفسه باعتبار ان الله اسم للمعبود بحق ايضا لانا نقول مفهوم اله كلى ومفهوم الله جزئى ويصح استثناء الجزئى من الكلى يعني الله انه علم للمعبود بحق الموحود للعالم وهو فرد خاص من مفهوم اله
Artinya tiada kata lazim daripada tafsir اله itu dengan yang disembah dengan sebenarnya dikelurakan sesuatu daripada dirinya dengan i’tibar bahwasa 
Allah itu nama bagi yang disembah dengan sebenarnya pula karena bahwasanya 
kami kata mafhum اله itu lafaz yang melengkapi bagi banyak artinya اله itu 
melengkapi bagi tiap-tiap yang disembah dengan sebenarnya 
dan mafhum itu juz’i suku daripadanya dan sahlah dikeluarkan suku itu
daripada perhimpunan yakni 
Allah itu bahwasanya
 ia nama bagi zat yang disembah dengan sebenarnya yang maujud lagi 
yang mengadakan bagi segala alam dan yaitu
 suatu suku yang tertentu daripada mafhum ketuhanan. 

(Soal) 
jika dikata orang apa paedah nafi akan ketuhanan yang tiada ada wujud 
pada hakikatnya pada dalil akal dan dalil syara’ lagi mustahil adanya 
tiadakah dinamakan tahsilul hasil? 

(Jawab) 
bahwasanya sebab pun dinafikan jikalau tiada wujudnya sekalipun 
tatkala adalah pada hakikat makna اله itu kulli melengkapi bagi banyak 
lagi menerima berbilang-bilang karena makna اله yaitu yang mewajib wujudnya 
yang sebenar bagi mengerjakan ibadah baginya 
atau engkau kata yaitu tiada syak lagi bahawasanya yang demikian itu 
menerima banyak pada mafhumnya jikalau mustahil menerima wujud yang lain 
daripada Allah taala pada akal dan naql sekalipun. 

Maka sahlah dinafikan dia sebab benar dikatakan atas yang banyak 
tetapi telah menunjukkan adalah dalil atas mustahil berbilang padanya 
dan bahwasanya maknanya itu tertentu bagi Allah taala jua. 
Maka mafhum isim yang kemudian daripada الا itu tiada ia 
dengan makna اله karena الله suatu suku daripadanya dan اله itu kulli 
yang melengkapi bagi banyak 
sebab itulah sah dikeluarkan daripadanya. (Soal)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar