Senin, 08 Februari 2016

*Bahasa Ahli Sufi*

*Bahasa Ahli Sufi*

tulisan oleh H.B. Johar

Ahli sufi memiliki bahasanya yang tersendiri 
dari sudut pengucapan mahu pun penulisan. 
Walau pun kadangkala bahasa ahli sufi itu tampak mudah dan biasa saja 
sebagaimana bahasanya orang awam, 
tetapi sebenarnya prinsip dan hakikat pengertian serta kefahamannya 
saling jauh berbeda dari apa yang disangkakan oleh fikiran orang awam. 

Lantaran itulah mengapa bahasa ahli sufi 
sering mengundang kontroversi dan pelbagai tuduhan 
yang tidak menyenangkan orang awam seperti sesat dan sebagainya. 
Hanya ahli sufi sesama ahli sufi itu sahaja 
yang benar-benar faham akan ungkapan atau istilah tertentu 
apa yang mereka ingin maksudkan dalam konteks wilayah kesufian 
yang begitu halus dan tersembunyi.

Di antara bahasa ahli sufi yang dianggap pelik dan aneh itu ialah:

• Menyembah Tuhan itu syirik bagi ahli sufi 
tetapi menyembah Tuhan itu wajib bagi orang awam.

• Ahli sufi tidak menganggap sholat itu seperti sembahyang 
seperti keadaan hamba dan Tuhan. 
Sholat bagi ahli sufi ialah penyaksian dengan kesedaran matahati 
terhadap Diri Yang Sebenar Diri iaitu 
Hakikat Muhammad kepada Diri Yang Berdiri dengan sendiri-Nya iaitu 
Ujud Allah yang meliputi keEsaannya tampak pada zahir si sufi yang sedang sholat, sedangkan pelaku sebenar sholat itu adalah Allah jua. 

Tetapi pada konsep orang awam pula bahwa 
sholat itu ialah penyembahan kepada sosok sesuatu 
seperti menempatkan yang disembah itu yakni 
Allah ada di langit dan si penyembah itu ada di bumi.

• Pada orang awam bahwa akhir tujuan sholat itu ialah 
memperolehi ganjaran atau pahala. 
Tetapi bagi ahli sufi bahwa sholat itu adalah 
dari Allah dan matlamatnya kepada Allah jua.

 Maka pada hakikatnya 
tidak ada pahala bagi tuntutan si hamba 
yang sepertimana diwarwarkan pada zahirnya 
kerana semua nikmat itu adalah kepunyaan Allah jua 
dan segala kepujian adalah 
bagi Af’al, Asma’, Sifat dan Zat-Nya Rabbul Izzati Rabbul ‘Alamin. 
Justeru, 
masuk syurga setelah dihisab amal seseorang adalah 
kerana rahmat Allah dan kasih-sayang-Nya.

• Di dalam maksud kalimah ‘Lailahaillallah’ 
– orang awam mengertikan tiada Tuhan melainkan Allah. 
Tetapi bagi ahli sufi, 
selagi perkataan ‘Tuhan’ itu ada disebutkan 
selagi itulah berupa syirik. 

Bermakna orang awam masih mengakui ada Tuhan lagi 
yang perlu dinafikan untuk mencapai istbatul yakin kepada Allah. 
Sedangkan ahli sufi 
tidak perlu bersandar kepada penafian buat selama-lamanya, 
itulah pencapaian kesempurnaan tauhid. 

Bagi ahli sufi, kalimah ‘Lailahaillallah’ sebenarnya mengandungi erti 
tiada yang ujud secara hakiki serta mutlaknya melainkan Dia, 
kerana ahli sufi hanya menghadap ke satu arah sahaja iaitu 
ke arah Yang Hakiki. 

Justeru itu, 
ahli sufi mengatakan bahwa 
mereka sentiasa dapat memandang Wajah Allah 
ketika di dunia ini tanpa hijab 
kerana pandangan mereka 
telah telus dan tidak memandang kepada makhluk lagi, 
dan tidak perlu menunggu nanti 
masa perhimpunan hari akhirat untuk melihat Wajah Allah. 

• Menurut orang awam bahwa 
syurga itu hanya terletak di akhirat sahaja 
dan hanya boleh dimasuki sesudah hari kiamat. 

Tetapi menurut ahli sufi bahwa 
di dunia ini pun telah sedia ada satu syurga. 

Barangsiapa yang dapat memasuki syurga ini 
tidak akan menginginkan syurga di akhirat lagi, 
kerana syurga di akhirat itu hanya merupakan sebahagian kecil sahaja 
dari syurga yang mereka memasukinya sejak di dunia ini 
yang merupakan kurnia makrifat kepada Allah.

Isnin 8 Februari 2016
Singapura

Tidak ada komentar:

Posting Komentar