Selasa, 23 Februari 2016

CINTA.

Jika seseorang dikuasai egonya dan perbuatannya sangat jahat, 
tetapi dia mencintai orang yang soleh, 
dan tidak mencintai orang-orang jahat atau kejahatannya sendiri, 
maka dia akan mendapat manfaat melalui cintanya itu. 

Ketika Abu Bakar mendengar jawaBan ini, 
beliau solat dua rakaat sebagai tanda bersyukur 
kepada Allah dan berkata, 
“Ya Rasulullah, 
Aku tidak pernah mendengar khabar segembira ini.” 

Lihatlah pada kerendahan hati Abu Bakar, 
tidak seorang pun dapat mencapai maqamnya. 

“Sampai sekarang hatiku masih terikat 
dan tidak dapat aku lepaskan. 
Sekarang haditsmu yang melepaskannya.

Aku merasa puas, hatiku sangat tenteram. 
Dalam hidup ini 
aku merasa tidak sabar tanpa kehadiranmu. 
Aku berfikir, 
jika ada suatu perbuatan yang menjadi persyaratan 
agar dapat bersamamu di syurga, 
bagaimana Aku dapat bersamamu? 

Perbuatan apakah yang dapat menandingi 
apa yang telah engkau lakukan?” 

Dan apakah perbuatan kita 
yang dapat menandingi perbuatan Abu Bakar? 

Oleh sebab itu Rasulullah telah memberikan 
kata-kata yang manis ini kepada manusia. 
Dalam Islam tidak ada hal yang lebih tinggi daripada Cinta.

-Mawlana Shaykh Nazim al-Haqqani Rahmatullah Alayhi 
(Mercy Oceans Book II)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar