UZLAH ADALAH PINTU TAFAKUR.
TIADA SESUATU YANG SANGAT BERGUNA BAGI HATI
SEBAGAIMANA UZLAH UNTUK MASUK KE MEDAN TAFAKUR.
Kalam-kalam Hikmat pertama hingga ke sebelas
telah memberi gambaran tentang keperibadian tauhid yang halus-halus.
Seseorang yang mencintai Allah s.w.t dan mahu berada di sisi-Nya
sangat ingin untuk mencapai keperibadian yang demikian.
Dalam membentuk keperibadian itu dia gemar mengikuti landasan syariat,
kuat beribadat dan menjauhkan diri dari perbuatan maksiat dan dosa.
Dia sering bangun pada malam hari untuk melakukan sembahyang tahajud
dan selalu pula melakukan puasa sunat.
Dia menjaga tingkah-laku dan akhlak
dengan mencontohi apa yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w.
Hasil daripada kesungguhannya itu terbentuklah padanya
keperibadian seorang muslim yang baik.
Walaupun demikian dia masih tidak mencapai kepuasan dan kedamaian.
Dia masih tidak mengerti tentang Allah s.w.t.
Banyak persoalan yang timbul di dalam kepalanya
yang tidak mampu dihuraikannya.
Dia telah bertanya kepada mereka yang alim,
tetapi dia tidak mendapat jawapan yang memuaskan hatinya.
Jika ada pun jawapan yang baik disampaikan kepadanya
dia tidak dapat menghayati apa yang telah diterangkan itu.
Dia mengkaji kitab-kitab tasauf yang besar-besar.
Ulama tasauf telah memberikan penjelasan yang mampu diterima oleh akalnya
namun,
dia masih merasakan kekosongan di satu sudut di dalam dirinya.
Bolehlah dikatakan yang dia sampai kepada perbatasan akalnya.
Hikmat 12 ini memberi petunjuk
kepada orang yang gagal mencari jawapan dengan kekuatan akalnya.
Jalan yang disarankan ialah uzlah atau mengasingkan diri dari orang ramai.
Jika dalam suasana biasa akal tidak mampu memecahkan kubu kebuntuan,
dalam suasana uzlah hati mampu membantu akal secara tafakur,
merenungi perkara-perkara yang tidak boleh difikirkan oleh akal biasa.
Uzlah yang disarankan oleh Hikmat 12 ini
bukanlah uzlah sebagai satu cara hidup yang berterusan
tetapi ia adalah satu bentuk latihan kerohanian
bagi memantapkan rohani
agar akalnya dapat menerima pancaran Nur Kalbu
kerana tanpa sinaran Nur Kalbu
tidak mungkin akal dapat memahami
hal-hal ketuhanan yang halus-halus, dan
tidak akan diperolehi iman dan tauhid yang hakiki.
Hati adalah bangsa rohani atau nurani iaitu
hati berkemampuan mengeluarkan nur
jika ia berada di dalam keadaan suci bersih.
Nur yang dikeluarkan oleh hati yang suci bersih itu
akan menerangi otak yang bertempat di kepala
yang menjadi kenderaan akal.
Akal yang diterangi oleh nur akan dapat mengimani perkara-perkara ghaib
yang tidak dapat diterima oleh hukum logik.
Beriman kepada perkara ghaib
menjadi jalan untuk mencapai tauhid yang hakiki.
Nabi Muhammad s.a.w sebelum diutus sebagai Rasul
pernah juga mengalami kebuntuan akal tentang hal ketuhanan.
Pada masa itu ramai pendeta Nasrani dan Yahudi yang arif tentang hal tersebut,
tetapi Nabi Muhammad s.a.w tidak pergi kepada mereka
untuk mendapatkan jawapan yang mengganggu fikiran baginda s.a.w,
sebaliknya baginda s.a.w telah memilih jalan uzlah.
Ketika umur baginda s.a.w 36 tahun baginda s.a.w melakukan uzlah di Gua Hiraa.
Baginda s.a.w tinggal sendirian di dalam gua yang sempit lagi gelap,
terpisah dari isteri, anak-anak, keluarga, masyarakat
hinggakan cahaya matahari pun tidak menghampiri baginda s.a.w.
Amalan uzlah yang demikian baginda s.a.w lakukan secara berulang-ulang
sehingga umur baginda s.a.w mencapai 40 tahun.
Masa yang paling baginda s.a.w gemar beruzlah di Gua Hiraa’ ialah pada bulan Ramadan.
Latihan uzlah yang baginda lakukan dari umur 36 hingga 40 tahun itu
telah memantapkan rohani baginda s.a.w
sehingga berupaya menerima tanggungjawab sebagai Rasul.
Latihan semasa uzlah telah menyucikan hati baginda s.a.w
dan meneguhkannya sehingga hati itu mampu menerangi akal
untuk mentafsir wahyu secara halus dan lengkap.
Wahyu yang dibacakan oleh Jibrail a.s
hanyalah singkat tetapi Rasulullah s.a.w dapat menghayatinya,
memahaminya dengan tepat,
mengamalkannya dengan tepat dan
menyampaikannya kepada umatnya dengan tepat
meskipun baginda s.a.w tidak tahu membaca dan menulis.
Begitulah kekuatan dan kebijaksanaan yang lahir dari latihan semasa uzlah.
Tanpa latihan dan persiapan yang cukup
seseorang tidak dapat masuk ke dalam medan tafakur tentang ketuhanan.
Orang yang masuk ke dalam medan ini
tanpa persediaan dan kekuatan akan menemui kebuntuan.
Jika dia masih juga merempuh tembok kebuntuan itu
dia akan jatuh ke dalam jurang gila.
Orang awam hidup dalam suasana:
“Tugas utama adalah menguruskan kehidupan harian
dan tugas sambilan pula menghubungkan diri dengan Allah s.w.t”.
Orang yang di dalam suasana ini
sentiasa ada masa untuk apa juga aktiviti
tetapi sukar mencari kesempatan untuk bersama-sama Allah s.w.t.
Orang yang seperti ini jika diperingatkan
supaya mengurangkan aktiviti kehidupannya
dan memperbanyakkan aktiviti perhubungan dengan Allah s.w.t
mereka memberi alasan bahawa Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabat baginda s.a.w
tidak meninggalkan dunia lantaran sibuk dengan Allah s.w.t.
Mereka ini lupa atau tidak mengerti bahawa
Rasulullah s.a.w dan para sahabat telah mendapat wisal
atau penyerapan hal yang berkekalan.
Hati mereka tidak berpisah lagi dengan Allah s.w.t.
Kesibukan menguruskan urusan harian
tidak membuat mereka lupa kepada Allah s.w.t walau satu detik pun.
Orang yang mata hatinya masih tertutup
dan cermin hatinya tidak menerima pancaran Nur Sir,
tidak mungkin hatinya berhadap kepada Allah s.w.t
ketika sedang sibuk melayani makhluk Allah s.w.t.
Orang yang insaf akan kelemahan dirinya
akan mengikuti jalan yang dipelopori oleh Rasulullah s.a.w
dan diikuti oleh para sahabat iaitu
memisahkan diri dengan semua jenis kesibukan
terutamanya pada satu pertiga malam yang akhir.
Tidak ada hubungan dengan orang ramai.
Tidak dikunjung dan tidak mengunjungi.
Tidak ada surat khabar, radio dan televisyen.
Tidak ada perhubungan dengan segala sesuatu
kecuali perhubungan dengan Allah s.w.t.
Dalam perjalanan tarekat tasauf
amalan uzlah dilakukan dengan bersistematik
dan latihan yang demikian dinamakan suluk.
Orang yang menjalani suluk dinamakan murid atau salik.
Si salik menghabiskan kebanyakan daripada masanya
di dalam bilik khalwat dengan diawasi dan dibimbing oleh gurunya.
Latihan bersuluk memisahkan salik dengan hijab yang paling besar
bagi orang yang baharu menjalani jalan kerohanian iaitu
pergaulan dengan orang ramai.
Imannya belum cukup teguh dan
mudah menerima rangsangan daripada luar
yang boleh menggelincirkannya untuk melakukan maksiat
dan melalaikan hatinya daripada mengingati Allah s.w.t.
Apabila dia dipisahkan dari dunia luar
jiwanya lebih aman dan tenteram
mengadakan perhubungan dengan Allah s.w.t.
Semasa beruzlah, bersuluk atau berkhalwat,
si murid bersungguh-sungguh di dalam bermujahadah
memerangi hawa nafsu dan tarikan duniawi.
Dia memperbanyakkan sembahyang, puasa dan berzikir.
Dia mengurangkan tidur kerana memanjangkan masa beribadat.
Kegiatan beribadat dan pelepasan ikatan nafsu dan duniawi
menjernihkan cermin hatinya.
Hati yang suci bersih menghala ke alam ghaib iaitu Alam Malakut.
Hati mampu menerima isyarat-isyarat dari alam ghaib.
Isyarat yang diterimanya hanyalah sebentar
tetapi cukup untuk menarik minatnya bagi mengkaji
apa yang ditangkap oleh hatinya itu.
Terjadilah perbahasan di antara fikirannya dengan dirinya sendiri.
Pada masa yang sama dia menjadi penanya dan penjawab,
murid dan pengajar.
Perbahasan dengan diri sendiri itu dinamakan tafakur.
Pertanyaan timbul dalam fikirannya
namun, fikirannya tidak dapat memberi jawapan.
Ketika fikirannya meraba-raba mencari jawapan,
dia mendapat bantuan daripada hatinya yang sudah suci bersih.
Hati yang berkeadaan begini mengeluarkan nur yang menerangi akal, l
alu jalan fikirannya terus menjadi terang.
Sesuatu persoalan yang pada mulanya difikirkan rumit dan mengelirukan,
tiba-tiba menjadi mudah dan terang.
Dia mendapat jawapan yang memuaskan hatinya
kepada persoalan yang dahulunya mengacau fikiran dan jiwanya.
Dia menjadi bertambah berminat
untuk bertafakur menghuraikan segala kekusutan
yang tidak dapat dihuraikannya selama ini.
Dia gemar merenung segala perkara dan berbahas dengan dirinya,
menghubungkannya dengan Tuhan
sehingga dia mendapat jawapan yang memuaskan hatinya.
Semakin dia bertafakur semakin terbuka kegelapan yang menutupi fikirannya.
Dia mula memahami tentang hakikat,
hubung-kait antara makhluk dengan Tuhan,
rahsia Tenaga Ilahi dalam perjalanan alam dan sebagainya.
Isyarat-isyarat tauhid yang diterima oleh hatinya
membuat mata hatinya melihat bekas-bekas Tangan Allah s.w.t
dalam alam maya ini.
Dia dapat melihat bahawa
semuanya adalah ciptaan Allah s.w.t,
gubahan-Nya,
lukisan-Nya dan peraturan-Nya.
Hasil dari kegiatan bertafakur tentang Tuhan
membawa dia bermakrifat kepada Allah s.w.t melalui akalnya.
Makrifat secara akal menjadi kemudi baginya
untuk mencapai makrifat secara zauk.
Dalam pengajian ketuhanan
akal hendaklah tunduk mengakui kelemahannya.
Akal hendaklah sedar bahawa
ia tidak mampu memahami perkara ghaib.
Oleh itu akal perlu meminta bantuan hati.
Hati perlu digilap supaya bercahaya.
Dalam proses menggilap hati itu
akal tidak perlu banyak mengadakan hujah.
Hujah akal melambatkan proses penggilapan hati.
Sebab itulah Hikmat 12 menganjurkan supaya mengasingkan diri.
Di dalam suasana pengasingan nafsu menjadi lemah
dan akal tidak lagi mengikut telunjuk nafsu.
Baharulah hati dapat mengeluarkan cahayanya.
Cahaya hati menyuluh kepada alam ghaib.
Apabila alam ghaib sudah terang benderang
baharulah akal mampu memahami hal ketuhanan
yang tidak mampu dihuraikannya sebelum itu.#syarah_hikam
[ sufinasirin ]
Tidak ada komentar:
Posting Komentar