Rahsia Gunung Qaf dan Nun
Rasulullah SAW bersabda :
Sesungguhnya di balik gunung Qof terdapat sebidang tanah putih yang
tiada tumbuhannya. Luas tanah itu seperti luas dunia tujuh kali, disitu
penuh sesak dengan malaikat. Sehingga andaikata sebuah jarum dijatuhkan
dari atas niscaya terjatuh diatas salah satu dari mereka.
Tiap-tiap tangan mereka memegang bendera yang panjangnya empat puluh farsakh. Tiap bendera tulisannya.
“Laailaahaillallaah-Muhamammadur Rasulullah”.
Tiap-tiap malam jum’ah, mereka berkumpul dikeliling gunung itu untuk
merendahkan diri kepada Allah, dan memohon keselamatan buat umat
Muhammad SAW.
Jika fajar subuh sudah terbit, mereka berdo’a : Ya
Allah, ampunilah orang yang mandi hari Jum’ah dan yang datang menghadiri
Jum’ah. Mereka berdo’a dengan suara tangis dan keras.
Lalu Allah berfirman : Hai Malaikatku ! Apa yang kalian kehendaki ?
Mereka menjawab : Kami berkehendak, engkau mau mengampuni dosa umat Muhammad SAW. Aku telah mengampuni mereka, jawab Allah SWT.
Bukit Qaf yang dicipta oleh Allah dari jamrud yang hijau (sehingga
warnanya berpengaruh terhadap warna biru langit dunia yang sering dan
selalu kita saksikan) adalah bukit yang mengelilingi ke segenap penjuru
pada urat bumi agar bumi tidak bergerak bergoncang dan ia dijaga oleh
satu malaikat yang besar, kekar dan kuat.
Pada suatu hari Saidina
Iskandar Zul-Qarnain naik ke atas bukit Qaf dan bertanya: “Hai Jabal
Qaaf, di bawahmu ada sejumlah bukit-bukit kecil, coba ceritakan kepadaku
kekuasaan Allah yang demikian itu”, jawab bukit Qaaf: “Di balik saya
ada bumi yang berjarak 500 tahun perjalanan ditambah pula oleh Allah
yang memiliki kekuasaan yang sangat besar yakni 500 buah bukit yang
dijadikan dari air yang dibekukan, bukan es atau salju. Dengan air yang
dibekukan dimaksudkan sebagai daya tahan terhadap lapisan-lapisan bumi
agar tidak habis hancur terbakar oleh kedahsyatan ganasnya api neraka
yang ada di bawah lapisan bumi yang terbawah”. “Dan dipancangkan-Nya di
bumi itu gunung menjadi pasaknya agar kamu tidak berguncang” (Luqman:
10). “Dan bersegeralah untuk mendapatkan ampunan dari Tuhanmu serta
mendapatkan surga seluas langit dan bumi yang disediakan bagi
orang-orang yang bertaqwa” (Ali Imran: 133).
Seluas langit dan bumi
memberikan arti dua kali lipat. Langit berpasangan dengan bumi, matahari
dengan bulan, siang dengan malam. “Maha Suci Allah yang telah
menciptakan segala sesuatu berpasangan” (Yasin: 36). Kita dipastikan
mengerti maksud berpasangan itu bagaimana. Tentunya luas, panjang, lebar
dan besarnya adalah sama. Kalau tidak sama, orang jawa menyebutnya
“Gitang” (pincang). “Sesungguhnya Allah telah menciptakan tujuh langit
dan bumi seperti itu pula” (al-Thalaq: 12).
Sewaktu Saidina Abdullah
bin Salam bertanya kepada Nabi Saw.: “Dengan apa bumi ini bisa
tenang?”, jawab Nabi Saw.: “Dengan beberapa gunung“, pertanyaan
berikutnya: “Dengan apa gunung-gunung itu dikokohkan?”, jawab Nabi Saw.:
“Dengan gunung Qaf yang dibuat dari zamrud hijau dan birunya langit“,
setelah itu ditanya lagi: “Berapa jarak tingginya dari bumi ke langit
dunia?”, jawab Nabi Saw.: “500 tahun perjalanan“. Pertanyaan selanjutnya
tentang jarak antara perjalanan kiri dan kanannya (utara-selatan) dari
titik tengah? jawab Nabi Saw.: “200 tahun perjalanan” dan ketika
ditanyakan tentang penghuni bumi yang berlapis tujuh itu. Nabi Saw.
menyebutkan: “Penghuni lapisan ketujuh adalah para malaikat, penghuni
lapisan keenam adalah Iblis beserta bala tentaranya, penghuni lapisan
kelima adalah setan, penghuni lapisan keempat adalah ular, penghuni
lapisan ketiga adalah kalajengking, penghuni lapisan kedua adalah jin,
dan penghuni lapisan pertama adalah manusia“. Allah berfirman: “Dan di
bumi terdapat bagian-bagian yang mendampingi” (al-Ra’d: 4).
Berkaitan dengan ayat ini, Nabi Saw. selanjutnya menerangkan bahwa di
belakang gunung Qaf ada +70 bumi dari misik (kasturi), +70 bumi dari
emas, +70 bumi dari besi, +70 bumi dari Anbar, +70 bumi dari kapur. Di
belakang ini semua terdapat alam malaikat. Tidak ada satu manusia-pun
yang mengetahui jumlah para malaikat ini kecuali Allah, dan mereka
bertasbih dengan kalimat: “La Ilaha Illallah Muhammadun Rasulullah”.
Dalam masalah bumi ini, Saidnuna Ibnu Abbas Ra. mengatakan: “Bahwasanya
tiap-tiap bumi, sebagian dari padanya seperti bumi kita ini dan di
dalamnya terdapat alam seperti alam kita”.
Nabi Saw. bersabda: “Hai
Aisyah! di alam yang tidak nampak ini, terdapat hujan, mendung, matahari
dan bulan. Tidak ada yang mengetahui kecuali kekasih Allah dan
orang-orang yang baik“.
kita bincang daripada permulaan alam..jangan baca jak..tetapi BINCANG
Alam keseluruhannya dinamakan alam kejadian atau alam makhluk atau
segala sesuatu yang Allah ciptakan daripada yang sekecil-kecilnya
hinggalah ke sebesar-besarnya. Makhluk kejadian Allah boleh dibahagikan
kepada tiga peringkat alam.
1: Alam Syahadah
2: Alam Misal
3: Alam Arwah.
Alam Syahadah adalah benda dalam erti kata yang luas. Jangan menyangka
sesuatu yang jauh dan tidak dapat dipandang dengan mata kasar itu
sebagai bukan benda. Jika bintang merupakan benda yang paling jauh
kelihatan pada pandangan kita, yang lebih jauh daripada bintang dan
tidak dapat dipandang juga termasuk dalam kumpulan kebendaan. Benda atau
jisim boleh dibahagikan kepada tiga kategori:
1: Jisim yang boleh dilihat dan dipegang
2: Jisim tipis yang ditembusi pandangan (transparent)
3: Jisim halus yang ghaib.
Ketiga-tiga jenis jisim tersebut boleh didapati di dalam Alam Syahadah.
Alam Syahadah pula boleh dibahagikan kepada empat peringkat alam.
1: Alam Langit Dunia
2: Alam Bumi
3: Alam Langit-langit
4: Alam al-Kursi Yang Agung.
ALAM LANGIT DUNIA
Satu bahagian kecil daripada alam ini ialah planet bumi di mana tinggal
di atasnya makhluk yang berbangsa manusia. Planet bumi bersama-sama
bulan dan planet-planet yang lain berada di dalam satu tingkatan alam
yang dinamakan Sistem Matahari. Pada mulanya ahli astronomi menyangkakan
matahari menjadi pusat kepada alam. Penemuan kemudiannya menunjukkan
matahari hanyalah sebiji bintang di antara jutaan bintang-bintang.
Apabila ilmu astronomi semakin maju manusia menemui maklumat bahawa
kumpulan bintang-bintang yang sangat banyak membentuk satu galaxy. Ahli
astronomi membuat anggaran terdapat kira-kira satu ratus ribu juta
bintang dalam galaxy yang ada planet bumi. Bintang-bintang berpusing
mengelilingi satu pusat yang dipanggil Pusat Sistem Galaxy. Ahli
astronomi membuat kiraan dan mendapati matahari kita mengambil masa 225
juta tahun untuk mengelilingi Pusat Sistem Galaxy satu pusingan.
Di
samping galaxy yang terkandung planet bumi terdapat pula galaxy-galaxy
lain. Bintang-bintang bagi setiap galaxy mengelilingi Pusat Sistem
Galaxy masing-masing. Ada ahli astronomi membuat kiraan dan
menganggarkan terdapat kira-kira 10 ribu juta galaxy semuanya.
Ukuran di antara bintang-bintang dan galaxy-galaxy tidak lagi diukur
dengan kiraan batu atau kilometer, tetapi digunakan sukatan tahun
cahaya. Cahaya bergerak selaju 186,000 batu satu saat. Hasil kiraan ahli
astronomi mendapati jarak matahari kita dengan bintang yang paling
hampir ialah 4 ? tahun cahaya.
Tiap galaxy bergerak dengan kelajuan
yang berbeza. Galaxy yang dekat dengan kita lambat pergerakannya
sementara yang lebih jauh lebih pantas pergerakannya. Pada jarak
tertentu galaxy tidak kelihatan lagi kerana ia sudah lebih laju daripada
cahaya lalu membawa cahayanya bersama-sama dan tidak mungkin lagi
cahaya tersebut sampai ke bumi. Hasil kiraan ahli astronomi mendapati
jarak di mana galaxy membawa cahaya bersama-samanya ialah tidak kurang
daripada 13 ribu juta tahun cahaya. Inilah perbatasan ahli astronomi
yang dapat dicapai melalui bantuan teleskop yang paling canggih. Kesemua
galaxy tersebut berada di dalam satu alam yang bulat dan mengembang
seumpama belon yang ditiupkan angin ke dalamnya.
Hasil penemuan
melalui teleskop melahirkan teori-teori untuk menceritakan keadaan
galaxy-galaxy selepas batas teleskop. Timbullah istilah Group,
Metagalaxy, Teragalaxy dan sebagainya, sehingga sampai kepada yang tanpa
batas (infinity).
Teori-teori tersebut adalah bersifat mungkin dan
agak-agak sahaja. Walaupun bersifat mungkin dan agak-agak tetapi bila
disandarkan kepada sains dan teknologi manusia umum dapat menerimanya
sebagai kebenaran. Malangnya teori yang dibuat oleh ahli agama
berdasarkan kitab ilmu alam yang paling jitu yang ‘ditulis’ sendiri oleh
Pencipta alam, tidak dapat diterima umum kerana tidak saintifik. Sains
siapa yang lebih hebat di antara sains yang menghidupkan orang ‘mati’
dengan memasukkan darah dan memindahkan organ dengan sains yang
membangkitkan orang yang di dalam kubur hanya dengan berkata,
:”Bangunlah kamu dengan izin Allah”. Sesungguhnya sains “Dengan izin
Allah” tidak dapat dicabar dan tidak mungkin dicabar oleh sains manusia
buat selama-lamanya. Oleh itu apabila sains manusia mengaku kalah
berpindahlah kepada sains “engan izin Allah”. Pasti keterangan yang
lebih lanjut dan jelas dapat diperolehi.
Ahli agama yang mendapat
sains “Dengan izin Allah” dinamakan ahli al-hak, ertinya pakar yang
sebenarnya. Ada juga kalangan masyarakat menamakan mereka sebagai
manusia kebenaran atau orang kebenaran. Malangnya pula manusia kebenaran
ini dianggap sebagai orang yang ‘betul bendul’. Tertutuplah rahsianya
sebagai ahli sains yang hakiki dan tidak adalah orang yang bertanyakan
perkara sains kepadanya.
Penghulu kepada sekalian ahli al-hak, Nabi
Muhamamd .s.a.w, telah menjelajah ke seluruh alam maya sehingga ke
puncak yang paling tinggi, yang tidak ada lagi alam kejadian selepas
itu. Baginda s.a.w menceritakan apa yang baginda saksikan. Cerita yang
dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w menjadi pedoman bagi ahli al-hak yang
lain untuk mencungkil rahsia alam maya, seterusnya membina teori alam
maya berdasarkan keterangan Rasulullah s.a.w dan penyaksian mereka
sendiri. Bertaburanlah maklumat tentang alam maya yang telah dikeluarkan
oleh manusia-manusia kebenaran yang tidak pernah mempelajari sains dan
tidak tahu istilah-istilah sains. Mereka menggunakan istilah mereka
sendiri. Timbullah teori bumi berada di atas tanduk lembu. Lembu pula
berada di atas belakang ikan nun. Lembu memakan rumput yang tumbuh di
atas belakang ikan. Apabila lembu bergerak berlakulah kegoncangan di
atas bumi. Mendengar teori yang demikian orang terus menutup telinga,
tidak masuk akal, Israiliyat dan karut. Padahal teori itu dikeluarkan
oleh seorang yang diperakui ilmunya oleh Rasulullah s.a.w kerana baginda
sendiri mendoakan agar mengurniakannya ilmu dan kefahaman. Beliau
adalah Ibnu Abbas r.a.
Apabila ahli nujum membuat teori mengenai
bintang 12, di antara 12 bintang tersebut ada dua bintang yang dinamakan
lembu dan ikan. Ada pengaruh mempengaruhi di antara bintang lembu
dengan bintang ikan dan juga bintang-bintang lain kepada penduduk di
atas muka bumi. Teori ahli nujum tersebut diterima dengan penuh yakin
sehingga boleh dikatakan semua orang tahu bintangnya masing-masing.
Mereka boleh percaya kepada bintang lembu dan ikan yang dikatakan oleh
ahli nujum tetapi menolak perkataan ahli kasyaf yang dapat menyaksikan
apa yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar.
Kita kembali kepada
Alam Langit Dunia. Kita mulai dari satu planet yang bernama bumi di mana
kita tinggal di atasnya. Planet yang kita tinggal ini dinamakan bumi
kerana kita mendiaminya. Jika kita mendiami bulan maka bulanlah bumi
kita. Jika kita mendiami matahari maka mataharilah bumi kita. Jadi,
maksud bumi adalah relatif. Yang menjadi identiti bumi ialah ia berada
di dalam satu kerangka. Bagi planet bumi kita banjaran gunung-gunung
menjadi kerangka. Gunung di atas bulan menjadi kerangka bulan.
Apabila planet bumi yang kecil ini berada di dalam satu kumpulan yang
mengandungi berjuta-juta bintang ia dinamakan galaxy. Terdapat banyak
galaxy sehingga sampai kepada satu peringkat semua galaxy tersebut
berada di dalam satu kerangka. Seperti di planet bumi kerangka galaxy
juga dinamakan gunung. Ia diistilahkan sebagai Gunung Qaf. Gunung Qaf
merupakan satu alam yang luas yang terdapat di dalamnya banyak galaxy.
Di samping Gunung Qaf yang planet bumi ada di dalamnya terdapat enam
Gunung Qaf yang lain. Jumlah Gunung Qaf semuanya adalah tujuh. Tujuh
Gunung Qaf itu berada atau terapung-apung di dalam ruang angkasa yang
luas yang dikelilingi oleh satu bulatan yang dinamakan Langit Dunia atau
Langit Rendah atau Langit Pertama.
Apabila planet bumi sudah
menjadi terlalu kecil dibandingkan dengan kewujudan yang lain, konsep
bumi itu pun berubah. Pada peringkat ini satu alam di dalam satu Gunung
Qaf dinamakan satu bumi. Tujuh Gunung Qaf menjadi tujuh bumi. Terdapat
tujuh bumi yang dilengkungi oleh Langit Dunia. Seluruh alam di dalam
Langit Dunia ini dinamakan Alam al-Mulk. Jika istilah Alam al-Mulk
dirasakan tidak sesuai maka boleh juga digunakan istilah Universe.
Begitulah keadaan Universe yang digambarkan oleh ahli al-hak berdasarkan
penyaksian mata hati mereka.
ALAM BUMI
Langit Dunia,
iaitu langit pertama merupakan permulaan Alam Malakut Bawah yang
dinamakan juga Alam Barzakh, tempat roh yang meninggalkan jasad berhenti
sementara menunggu ditiup sangkakala. Langit Dunia dengan segala isinya
menjadi satu alam kecil terapung di dalam ruang angkasa alam Langit
Kedua. Begitulah keadaannya sehinggalah sampai ke alam Langit Ketujuh.
Selepas Langit Ketujuh terdapat satu tingkat Alam Ghaib, bukan lagi
Alam Syahadah. Alam Ghaib ini terdiri daripada benda juga Cuma ia ghaib
daripada pancaindera. Bahagian pertama daripada Alam Ghaib ini dinamakan
Sidratul Muntaha. Sidrat bermakna pokok bidara dan muntaha bermakna
yang penghabisan. Sidratul Muntaha bermakna pokok bidara yang
penghabisan. Ia merupakan satu tingkat alam yang menjadi perbatasan,
tempat berhenti perjalanan dan ilmu makhluk yang dari alam atas dengan
alam bawah. Apa sahaja yang datang dari bawah terhenti di Sidratul
Muntaha dan apa sahaja yang turun dari atas juga terhenti di Sidratul
Muntaha. Hanya yang mendapat keizinan dapat menyeberangi perbatasan ini.
Peristiwa mikraj menceritakan, “Kemudian baginda s.a.w sampai ke langit
ke tujuh…tiba-tiba didapatinya Nabi Ibrahim a.s…Kemudian aku (Nabi
Muhamamd s.a.w diangkat ke Sidratul Muntaha. Tiba-tiba kelihatan buahnya
seperti tempayan dan daunnya seperti telinga gajah”.
Pada planet
bumi kita ada pulau-pulau seperti tempayan dan semenanjung seperti
telinga gajah. Alam Sidratul Muntaha juga mempunyai ciri-ciri yang
demikian.
Pada bahagian tengah Sidratul Muntaha terdapatlah
Baitul Makmur yang menjadi pusat pentadbiran alam bawah. Di bahagian
atas Sidratul Muntaha terdapat satu lagi bahagian Alam Ghaib yang
dinamakan al-Kursi berbentuk empat persegi. Seluruh alam maya yang
diperkatakan hingga kini berada di dalam ruang alam al-Kursi yang ghaib
ini. Al-Kursi pula menjadi alam yang kecil di dalam ruang alam Arasy
ar-Rahman, yang masih lagi di dalam peringkat Alam Ghaib. Di bawah
daripada Arasy ar-Rahman terdapat satu kumpulan syurga tujuh tingkat:
Darul Jalal, Darussalam, Jannatul Ma’wa, Jannatul Khuldi, Jannatul
Na’im, Jannatul Firdaus dan Jannatul ‘Adn.
Di kanan Arasy
ar-Rahman terdapat pula sempadan yang memisahkan alam yang di atasnya
dengan alam yang di bawahnya, dinamakan Sidratul Muntaha kedua. Arasy
ar-Rahman dan Sidratul Muntaha kedua berada di dalam ruang angkasa
bulatan Alam Syahadah semula yang dinamakan al-Mastawa. Al-Mastawa bukan
lagi Alam Ghaib tetapi alam nyata. Pada keliling permukaan al-Mastawa
terdapat Loh Mahfuz yang padanya al-Qalam menulis perintah Allah.
Al-Mastawa dengan segala isi kandungannya berada dalam satu bulatan
alam yang juga Alam Syahadah, yang dinamakan Bumi Rendah atau Bumi
Pertama. Alam Bumi Pertama ini dikelilingi oleh tiga lapisan alam.
Lapisan pertama dinamakan Alam Laut. Lapisan Kedua dinamakan Alam Angin.
Lapisan ketiga dinamakan Alam Kegelapan. Semuanya berada di dalam ruang
angkasa Bumi Kedua. Bumi Kedua berada di dalam ruang angkasa Bumi
Ketiga dan Begitulah seterusnya hingga ke Bumi Ketujuh.
Semua
peringkat alam sehingga alam Bumi Ketujuh berada di dalam ruang angkasa
bulatan alam yang dinamakan Alam Gunung Kemurkaan. Alam Gunung Kemurkaan
berada di dalam bulatan alam yang dinamakan Alam Lautan Kegelapan. Di
dalam Alam Lautan Kegelapan di bawah Alam Gunung Kemurkaan terdapat
an-Nar atau neraka. Ada tujuh tingkat neraka: Jahannam, Sa’ir, Luzi,
Huthamah, Jahim, Saqar dan Hawiyah.
Alam Lautan Kegelapan
dikelilingi oleh lapisan alam yang dinamakan Alam Kegelapan. Di dalamnya
terdapat Sijjin, penjara tempat disimpan roh-roh dan catatan amalan
orang-orang kafir. Mengelilingi Alam Kegelapan ialah Alam Gunung
Pendakian. Alam Gunung Pendakian dengan segala isinya berada di dalam
kerangka yang dinamakan juga Gunung Qaf. Semua peringkat alam yang
diperkatakan hingga kini termasuklah Gunung Qaf terakhir ini
diistilahkan sebagai Alam Bumi. Ia masih di dalam peringkat Alam Malakut
Bawah atau Alam Barzakh.
ALAM LANGIT-LANGIT
Alam Bumi
bergerak pada satu lakaran mengelilingi satu pusat yang dinamakan Kalbu
Langit-langit. Selepas lakaran pusingan Alam Bumi ada pula tujuh lakaran
lain, menjadikan lapan lakaran semuanya. Pada lakaran pertama hanya
Alam Bumi berpusing mengelilingi Kalbu Langit-langit. Pada lakaran kedua
terdapat 70,000 bulatan alam-alam mengelilingi Kalbu Langit-langit.
Begitu juga pada lakaran ketiga sehingga lakaran ke lapan. Bulatan alam
pada tujuh lakaran selepas lakaran Alam Bumi tersebut dinamakan Alam
Langit-langit tujuh lapis. Alam Langit-langit ini sangat indah dan
menjadi syurga Barzakh yang sekarang didiami oleh para malaikat. Ini
adalah kumpulan syurga yang kedua, jua mempunyai tujuh tingkat dan
memakai nama yang sama seperti syurga kumpulan pertama.
Selepas
lakaran pusingan Alam Langit-langit ada satu lagi lakaran yang ke
sembilan. Pada lakaran yang ke sembilan ini terdapat dua belas buah
bulatan alam yang juga mengelilingi Kalbu Langit-langit. Alam yang dua
belas ini dinamakan Buruj Alam Atas. Dan diberi nama mengikut lambang
malaikat yang memerintah pada setiap alam tersebut: biri-biri, lembu,
kembar dua, ketam, singa, gadis, neraka, busur panah, kambing, timba dan
ikan. Begitulah nama 12 Buruj Alam Atas.
Sebenarnya terdapat juga
Buruj Alam Bawah, iaitu bintang-bintang tertentu dalam Langit Dunia yang
menjadi tempat pengawalan malaikat, menjaga supaya tidak ada syaitan
yang dapat naik ke atas untuk mencuri maklumat dari alam atas. Mana-mana
syaitan cuba menceroboh akan dipanah dengan panah api. Buruj Alam Atas
pula bukanlah bintang tetapi adalah 12 buah alam yang sangat luas.
Planet bumi tempat kita tinggal ini apabila ia berpusing satu pusingan
pada paksinya terjadilah satu hari. Apabila ia berpusing satu pusingan
mengelilingi matahari terjadilah satu tahun matahari. Alam Bumi yang
besar di dalam Alam Barzakh itu apabila berpusing satu pusingan di atas
paksinya satu hari Alam Bumi yang dinamakan Hari Allah, bersamaan dengan
satu ribu tahun matahari.
“Dan satu hari di sisi Tuhan kamu adalah seribu tahun mengikut hitungan kamu”. (Surah al-Hajj, ayat 47).
Ukuran kelajuan pada peringkat ini bukan lagi kelajuan cahaya tetapi
kelajuan malaikat, nur yang jauh lebih seni daripada sebarang cahaya
yang diketahui.
“”Malaikat dan roh naik kepada-Nya pada satu hari yang kadar ukurannya lima puluh ribu tahun”. (Surah al-Ma’arij, ayat 4).
Satu hari perjalanan malaikat bersamaan lima puluh ribu tahun matahari.
Kalbu Langit-langit memancarkan nur keseluruh alam-alam di
sekelilingnya. Nur yang dipancarkan itu adalah ilmu Allah. Malaikat
katibun menerima pancaran tersebut dan menulisnya di Loh Mahfuz dalam
Alam Bumi.
AL-KURSI YANG AGUNG
Semua alam-alam yang
diperkatakan sehingga ini berada di dalam ruang angkasa al-Kursi
al-A’dzam (al-Kursi Yang Agung), yang menjadi batas terakhir Alam
Syahadah. Alam selepas al-Kursi Yang Agung ini adalah Alam Ghaib yang
dinamakan Alam Misal.
2: ALAM MISAL
Alam Syahadah yang
berbataskan al-Kursi Yang Agung dengan segala isinya berada di dalam
ruang angkasa Alam Ghaib yang dinamakan al-Arasy al-Majid (al-Arasy Yang
Megah), yang sudah termasuk dalam peringkat Alam Misal. Rasulullah
s.a.w memberi gambaran tentang keluasan al-Arasy al-Majid, “Hai Abu Zar.
Langit yang tujuh dan bumi yang tujuh di sisi al-Kursi hanya seumpama
sebentuk cincin di atas padang pasir luas, dan al-Kursi di sisi al-Arasy
hanya seumpama sebentuk cincin di atas padang pasir yang luas pula.
Lebihnya al-Arasy daripada al-Kursi seperti lebihnya padang pasir yang
luas daripada sebentuk cincin tersebut”.
Di bawah al-Arasy al-Majid
terdapat pula sempadan yang memisahkan makhluk alam bawah daripada
makhluk alam atas. Sempadan ini dinamakan Sidratul Muntaha ke tiga.
Al-Arasy al-Majid mempunyai 18,000 tiang. Di sisi tiap-tiap tiang
terdapat gugusan alam-alam yang merupakan syurga kumpulan ke tiga.
Syurga kumpulan ini dinamakan Jannatul Firdaus Atas. Ia merupakan salah
satu syurga yang tidak binasa bila berlaku kiamat. Syurga Jannatul
Firdaus Atas menjadi sempadan terakhir Alam Barzakh atau Alam Malakut
Bawah. Al-Arasy al-Majid yang di dalamnya terkandung Alam Barzakh, sudah
termasuk di dalam peringkat Alam Malakut Atas.
Al-Arasy al-Majid
mengelilingi satu pusat, pada satu lakaran. Pusat yang dikelilingi oleh
al-Arasy al-Majid ini dinamakan Kalbu Alam. Lakaran pusingan al-Arasy
al-Majid merupakan salah satu daripada seribu lakaran. Pada setiap
lakaran itu terdapat satu buah alam yang besarnya lebih kurang sebesar
al-Arasy al-Majid. Jadi, terdapat seribu alam-alam mengelilingi Kalbu
Alam. Alam-alam tersebut dinamakan alam Arasy-arasy. Kalbu Alam menjadi
pusat dan menguasai Arasy-arasy tersebut.
Al-Arasy al-Majid sama
dengan Arasy-arasy yang lain terletak di dalam ruang angkasa alam yang
dinamakan Alam Hijab. Alam Hijab yang mengandungi Arasy-arasy ini berada
di dalam peringkat Alam Hijab yang lain pula, berlapis-lapis sehingga
70,000 lapis bagi satu peringkat Alam Hijab yang dinamakan Hijab Nur
Putih. Kemudian ia diikuti oleh peringkat Alam Hijab yang lain,
hinggalah kepada beberapa peringkat. Setiap peringkat mengandungi 70,000
lapisan Hijab. Peringkat terakhir dinamakan Hijab Ketunggalan, yang
juga terdiri daripada 70,000 lapisan. Peringkat Hijab Ketunggalan
berakhir dengan lapisan Hijab yang dinamakan Hijab Hamparan Emas.
Alam-alam bermula daripada al-Arasy al-Majid hingga ke lapisan Hijab
Hamparan Emas merupakan syurga yang dinamakan Iliyyun. Ia juga terdiri
daripada tujuh tingkat seperti syurga-syurga yang lain. Di Iliyyun
inilah disimpan catatan amalan orang-orang yang beriman yang baik-baik.
Di atas permukaan Hijab Hamparan Emas terdapat umbi bagi Sidratul Muntaha ke empat.
Seluruh alam yang dinyatakan sehingga ini berada di dalam ruang alam
yang dinamakan al-Arasy al-Karim (al-Arasy yang mulia). Ia menjadi
batasan terakhir Alam Misal.
Manusia yang berada dalam Alam Syahadah
di planet bumi, lebih-lebih lagi yang terkongkong dengan alam jasad,
hanya memandang kepada yang zahir atau nyata sahaja. Akal fikirannya
sukar menggambarkan betapa seninya jisim pada Alam Misal.
Tetapi
bagi seorang insan yang tinggi makamnya di sisi Allah dapat masuk ke
dalam Alam Misal dan melihat keadaan di dalam alam tersebut, dan
mendapati Alam Misal adalah satu alam yang boleh disaksikan dan dirasa,
seperti Alam Syahadah juga. Apa yang ghaib itu apabila dibukakan ia
menjadi nyata dan boleh berinteraksi dengannya. Jika ada kerusi di dalam
alam ghaib itu maka kerusi tersebut boleh diduduki. Jika ada
buah-buahan di sana maka buah-buahan tersebut boleh dimakan. Begitu juga
air yang ada di sana.
Jisim tipis dalam Alam Misal dipanggil
an-Nuur. Jisim bersifat nuur adalah jisim yang sangat murni. Ia juga
merupakan benda-benda seperti benda-benda yang ada dalam Alam Syahadah.
Ada yang bercahaya menyilaukan pandangan, ada yang cair seperti air dan
ada yang padat seperti tanah dan logam. Tetapi ia lebih murni, lebih
indah dan lebih ajaib daripada apa yang ada dalam Alam Syahadah.
3: ALAM ARWAH
Peringkat terakhir Alam Misal ialah al-Arasy al-Karim, selepasnya
bermula pula Alam Arwah (Alam Roh). Pada Alam Arwah terdapat juga
alam-alam Hijab. Seluruh al-Arasy al-Karim bersama-sama segala isi
kandungannya berada di dalam bulatan sejenis Alam Hijab yang lebih ghaib
dan lebih seni. Ada beberapa peringkat Alam Hijab dalam Alam Arwah.
Setiap peringkat ada 7,000 lapis Hijab.
Lapisan pertama daripada Alam Hijab itu dinamakan Hijab Permata.
Hadis mengenai mikraj menceritakan, “Hingga aku sampai pada Hamparan
Emas. Kemudian aku maju lagi bersama malaikat wakil Hijab Hamparan Emas
terus ke Hijab Permata, lalu mengetuk-ngetuknya. Berkata malaikat di
belakang Hijab, ‘Siapa ini?’ Ia menjawab, ‘Tuan punya Hijab Hamparan
Emas dan ini Muhammad Rasul Rabbil ‘Izzati’. Berkata malaikat itu,
‘Allahu Akbar!’ Ia pun menghulurkan tangannya dari bawah Hijab dan
meletakkan daku di hadapannya. Begitulah keadaannya dari satu Hijab
kepada Hijab yang lain hingga aku melampaui 70,000 Hijab, tebal
tiap-tiap Hijab 500 tahun”.
“Maka meluncurlah bersamaku malaikat
itu lebih cepat dari sekelip mata hingga sampai ke Hijab Permata. Ia
mengetuk pintu Hijab. Berkata malaikat dari sebalik Hijab, ‘Siapa ini?’
Ia berkata, ‘Saya tuan punya Hamparan Emas. Ini Muhamamd Rasul al-‘Arabi
bersamaku.’ Berkata malaikat itu, ‘Allahu Akbar!’ Lalu ia mengeluarkan
tangannya dari bawah Hijab hingga dia meletakkan daku dihadapannya.
Begitulah keadaannya dari satu Hijab kepada Hijab yang lain. Tiap-tiap
satu Hijab perjalanannya lima ratus tahun dan di antara satu Hijab
dengan Hijab yang lain lima ratus tahun”.
Semua lapisan Alam Hijab
bermula selepas al-Arasy al-Karim merupakan syurga-syurga yang dipanggil
secara tunggal dengan nama Darul Khulud, negeri yang abadi. Ia juga
mengandungi tujuh tingkat dengan tujuh nama seperti syurga-syurga yang
lain. Jannatul ‘And merupakan syurga yang paling tinggi, paling besar
dan paling indah. Di dalamnya ada Syajaratul Thubi, pokok thubi, yang
terdapat padanya satu syurga yang menjadi induk bagi semua syurga,
dinamakan Darul Qarar, negeri ketetapan.
Di atas Jannatul ‘And adalah al-Arasy al-‘Adzim, arasy yang besar.
Ia dinamakan juga al-Arasy al-Muhith, arasy yang meliputi, maksudnya
meliputi seluruh alam makhluk. Al-Arasy al-‘Adzim merupakan bulatan
terakhir atau kerangka yang paling luar bagi seluruh alam kejadian, alam
makhluk atau apa sahaja yang Allah ciptakan. Al-Arasy al-‘Adzim
mengandungi 70 juta lapisan kulit-kulit yang di antara satu kulit dengan
kulit yang lain terdapat ruang angkasa. Al-Arasy al-‘Adzim dijadikan
daripada nuur, jisim yang bersifat nurani, lagi seni dan tinggi. Hadis
menceritakan tentang nuur al-Arasy al-’Adzim, “Diliputi pada tiap-tiap
hari oleh seribu warna dari nuur”. “(Diliputi) 70,000 warna dari nuur,
tiada dapat dipandang kepadanya oleh seorang pun dari makhluk”.
“Nuur al-Arasy al-‘Adzim kalau dizahirkan kepada penduduk dunia ini dan
(dalam keadaan) ia telah merendahkan diri (kepada Allah) nescaya lemah
cahaya matahari bersamanya sebagaimana lemah cahaya pelita bersamanya
(cahaya matahari) dan lebih kurang lagi”.
Meskipun nuur al-Arasy
al-‘Adzim itu sangat kuat namun, orang yang mencapai makam yang tinggi
pada sisi Allah dapat mendekatinya tanpa terjadi apa-apa dan
mendapatinya suatu jisim alam yang sangat indah, tiada bandingannya.
Di bawah al-Arasy al-‘Adzim ada pula Loh Mahfuz yang kedua. Catatan
yang tertulis di sini diambil oleh malaikat dan diturunkan kepada Kalbu
Alam yang kemudian memancarkannya kepada Alam-alam Arasy, termasuklah
al-Arasy al-Majid. Dari al-Arasy al-Majid ia diturunkan pula kepada
Kalbu Langit-langit yang kemudiannya dipancarkan kepada Alam
Langit-langit termasuklah Alam bumi di dalam Alam Barzakh.
Begitulah salah satu cara perintah Tuhan turun seperingkat demi
peringkat hingga sampai kepada masing-masing yang telah ditentukan.
Di bahagian atas al-Arasy al-‘Adzim yang paling luar dan paling tinggi
terdapat satu alam yang besar dan indah dinamakan Qubah. Ia merupakan
tempat yang paling tinggi dalam seluruh alam makhluk. Qubah ini
merupakan syurga yang lebih indah daripada syurga-syurga yang lain. Ia
juga terdiri daripada tujuh peringkat syurga seperti syurga-syurga yang
lain.
Di dalam alam Qubah yang besar ini, pada bahagian yang
paling atas, terdapat satu Qubah yang lebih kecil yang terdiri dari
Permata Putih, berupa seperti sebuah mahligai yang besar terapung di
ruang angkasa Qubah besar. Qubah Permata Putih ini merupakan tempat
terakhir perjalanan mikraj Rasulullah s.a.w.
Qubah besar menjadi
pusat pentadbiran alam di bawahnya sebagaimana Baitul Makmur menjadi
pusat pentadbiran alam yang lebih bawah. Qubah yang kecil pula menjadi
inti atau istana bagi Qubah besar.
Apabila dilihat kepada
keseluruhan alam makhluk maka bahagian yang ada Qubah itu diisyaratkan
sebagai bahagian atas. Jika dibandingkan dengan sebiji buah maka Qubah
itu adalah umpama tampuk yang menentukannya sebagai bahagian atas dan
lawannya sebagai bahagian bawah.
Hingga kepada al-Arasy al-‘Adzim
yang terdiri daripada 70 juta lapisan dengan Qubah di bahagian atasnya,
maka tamatlah perbicaraan mengenai Alam Malakut Atas dan berakhir juga
ilmu manusia tentang alam. Al-Arasy al-‘Adzim itulah kerangka alam. Ia
adalah sebesar-besar makhluk. Seluruh alam atau kejadian yang Tuhan
jadikan berada di dalamnya. Sekaliannya dinamakan Alam sahaja, atau
dinamakan juga Alam Kejadian atau Alam Makhluk atau A’yan Luar atau
al-Mumkinat (segala yang mungkin) atau Alam Yang Baharu atau Yang Selain
Allah. Semuanya menggambarkan apa yang termasuk di dalam kalimah “KUN”
(jadilah kamu).
Jisim dalam Alam Arwah bersifat latif atau halus
atau murni atau terlebih ghaib. Insan yang tinggi makamnya pada sisi
Allah memasuki alam yang terlebih ghaib ini dan mendapati alam ini sama
seperti Alam Syahadah juga, berjisim dan berbentuk benda dalam
bebagai-bagai keadaan yang boleh disaksikan dan dirasa. Jadi, seluruh
alam, iaitu Alam Syahadah, Alam Misal dan Alam Arwah merupakan alam
benda yang jika diizinkan boleh disaksikan samada dengan pancaindera
ataupun dengan hati.
Hati insan bersifat nurani, sama seperti
sifat Alam Malakut. Kekuatan pancaran nuurnya boleh menembusi tujuh
petala langit dan tujuh petala bumi untuk menyaksikan dan memperolehi
makrifat tentang Alam Makhluk atau Alam Kejadian.
“Orang yang dilapangkan dadanya oleh Allah untuk menerima Islam lalu ia beroleh nuur dari Tuhannya”. (Surah az-Zumar, ayat 22).
“Allah jualah nuur bagi semua langit dan bumi”. (Surah an-Nuur, ayat 35).
“Perumpamaan nuur-Nya seperti sebuah lubang di dinding di dalamnya
mengandungi pelita. Pelita itu berada di dalam kaca. Kaca itu bagaikan
bintang berkilau-kilauan. Dinyalakan dari pohon kayu yang berkat iaitu
minyak zaitun yang bukan dari timur dan bukan dari barat. Hampir
minyaknya mengeluarkan cahaya dengan sendirinya biarpun tidak disentuh
api”. (Surah an-Nuur, ayat 35).
“Nuur di atas nuur”. (Surah an-Nuur, ayat 35).
“Dipimpin Allah kepada nuur-Nya bagi siapa yang dikehendaki-Nya”. (Surah an-Nuur, ayat 35).
PENUTUP
Bagaimana ahli al-kasyaf menyaksikan alam yang begitu luas dan jauh?
Adakah dia perlu menaiki sejenis kenderaan dan terbang ke seluruh alam
maya untuk menyaksikannya? Nabi Muhamamd s.a.w telah menaiki boraq dan
mengembara ke seluruh alam di bawah bumbung Langit Dunia (Langit
Pertama).
Kemudian baginda s.a.w mikraj menggunakan tangga yang
dihulurkan dari alam atas seumpama lif yang dibawa turun dari tingkat
atas. Tetapi boraq hanya untuk kegunaan nabi-nabi tidak bagi manusia
biasa, walaupun seorang yang kasyaf. Namun, Allah s.w.t mempunyai
caranya sendiri untuk memperlihatkan alam ciptaan-Nya kepada sesiapa
yang Dia kehendaki.
Cuba kamu pandang kepada sebuah bangunan. Kamu
dapat melihat bangunan tersebut kerana ada cahaya dari sumber cahaya
iaitu matahari.
Cahaya matahari menerpa ke arah bangunan itu lalu
membawa seluruh bangunan tersebut kepada mata kamu. Mata kamu juga
bercahaya sebagai persediaan untuk menerima pancaran cahaya matahari
yang datang. Jika mata kamu terpejam atau berselaput tidak mungkin
cahaya matahari boleh memasukinya. Pertemuan cahaya matahari dari atas
dengan cahaya mata di bawah melahirkan gambar pada belakang bola mata
kamu. Gambar yang tertera pada skrin bola mata kamu itu dalam keadaan
terbalik. Otak berperanan membetulkannya kembali. Otak boleh berfungsi
sebagai kesan aktiviti akal. Akallah yang melihat bangunan tersebut.
Seluruh bangunan yang begitu besar boleh masuk ke dalam akal kamu.
Andainya kamu berada di tempat yang tinggi dan pandangan kamu cukup
kuat maka kamu boleh melihat seluruh planet bumi berada di dalam akal
kamu. Akal kamu menjadi seperti satu ruang angkasa yang luas yang
memuatkan planet bumi. Jika kamu berada pada tempat yang lebih tinggi
dan pandangan kamu lebih kuat kamu akan dapat menyaksikan seluruh Alam
Syahadah. Begitulah keadaannya hingga kamu dapat melihat seluruh Alam
Misal dan Alam Arwah.
Jadilah diri kamu seolah-olah satu ruang angkasa yang di dalamnya terapung-apung seluruh alam makhluk.
Jika kamu memandang kepada sebuah bangunan maka bangunan itu yang
datang kepada kamu bukan kamu yang pergi kepadanya. Kamu tidak bergerak
satu langkah pun. Begitu juga keadaan ahli al-kasyaf yang tidak bergerak
dari tikar sembahyangnya namun dia dapat menyaksikan seluruh alam
makhluk.
Keadaan ini boleh terjadi kerana Allah jualah nuur bagi
langit dan bumi. Nuur-Nya juga memancar di dalam kalbu orang mukmin.
Nuur di atas nuur. Nuur dari alam atas membawa turun seluruh alam
kejadian dan dapat ditangkap oleh nuur di bawah iaitu kalbu orang
mukmin. Jadi, kalbu orang mukmin itu meliputi seluruh alam makhluk tanpa
dia perlu terbang ke mana-mana.
“Dipimpin Allah kepada nuur-Nya siapa yang Dia kehendaki”.
“Katakanlah: Roh adalah urusan Tuhanku”.
Urusan Tuhan, inilah makam terakhir seorang hamba. Tidak ada apa-apa
lagi padanya melainkan urusan Tuhan. Apabila dia sudah larut di dalam
urusan Tuhan maka urusan Tuhanlah yang memperjalankannya ke seluruh alam
maya hingga terdampar ke Sidratul Muntaha. Seterusnya memanjat ke Qubah
yang menjadi puncak segala alam kejadian. Tidak ada apa-apa lagi
kecuali: “ALLAH, RABBIL ‘IZZATI!’
Allah jualah yang memiliki Hijab Yang Teguh.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar