Sabtu, 21 Mei 2016

MEMANDANG YANG TERSEMBUNYI

MEMANDANG YANG TERSEMBUNYI
“Allah Ta’ala menampakkan pada segalanya, kerana Dia adalah Maha Batin. Dan Dia meliputi segalanya, kerana Dia adalah Maha Zahir (Maha Nyata Jelas)."
Tidak wushul (sampai) mengenalNya kecuali melalui yang nampak dariNya, kerana yang nampak itu menunjukkan atas DiriNya. Namun segala sesuatu menjadi sirna jika Dia nampak, kerana WujudNya menghapus segalanya dan ketidak bebasan atas AdaNya.
Maka, hikmah di sebalik nampaknya sang makhluk, adalah wujud pengenalan Makrifat padaNya, selain meraih kemakrifatan kerana sirnanya sang makhluk.
Maka Maha Sucilah Yang Maha Nampak dan Maha Batin dan Maha Mengetahui. Kerana itu beliau melanjutkan:

“Allah memperkenankan dirimu untuk memandang segala yang tersembunyi di sebalik semesta makhluk. Dan Allah swt tidak mengizinkan anda untuk memandang atau berhenti pada wujud zatnya makhluk. Dalam Al-Qur’an dikatakan, “Katakan, Lihatlah apa yang tersembunyi di sebalik langit….,(Yunus 101) “ dan Allah swt tidak berfirman, “Lihatlah langit…!”. Maka Allah swt, akan membuka pintu kefahaman padamu. Allah tidak berfirman, “Lihatlah langit!” agar anda tidak terjebak pada wujud benda-benda.”
Ibnu Athaillah menggunakan kata “memperkenankan”, untuk menunjukkan bahwa memandang dan mencari bukti petunjuk di sebalik langit itu tidak wajib hukumnya. Kerana itu ada seorang Syeikh diberi informasi oleh Muridnya, bahawa “Ada orang yang mendapatkan bukti akan Ke Esa an Allah swt dengan seribu dalil.”
Maka Syeikh itu menjawab: “Hai anakku, jika ia mengenal Allah swt, sama sekali ia tidak akan mencari bukti.”
Kata-kata Syeikh itu akhirnya sampai pada sang cendekiawan yang punya seribu dalil, lalu berkata, “Benar Gurumu! Kerana mereka menyaksikan dengan nyata, sedangkan kami menyaksikan
di sebalik tirai.”

Ada seorang murid bertanya kepada Gurunya, “Hai Ustadz, dimanakah Allah?” Sang guru menjawab, “Hai! Kamu dapat dihanguskan Allah! Apakah kamu ini mencariNya dengan mata-kepala atas
“di mana”?”

Orang yang menikmati keindahan semesta, menurut para Sufi dilarang. Yang diperkenankan adalah memandang yang tersembunyi disebalik semesta langit dan bumi. Kerana jika memandang isi langit dan bumi, seseorang akan terjebak pada wujud bendanya, bukan yang ada dibalik benda.Lalu apa yang ada dibalik benda-benda semesta ini? Yang ada hanyalah Asma’, Af’al dan SifatNya. Sehingga seseorang akan terus menerus Musyahadah dan mengingatNya (berzikir).
| Syeikh Ibnu ‘Athaillah As-Sakandary

Tidak ada komentar:

Posting Komentar