Jumat, 22 Januari 2016

Pengertian makrifatullah

Soal : Apakah pengertian makrifatullah?

Jawab : Erti makrifatullah itu Ilmu mengenal Allah.

Soal : Apakah layak makhluk mengenal Allah?

Jawab : Makhluk ini tidak layak untuk mengenal Allah. Dalilnya, Baginda Rasulullah sendiri ada mengatakan, "Ana Araftu Rabbi Birabbi" (Aku mengenal Tuhan dengan Tuhanku). 

Sedangkan Allah itu tidak bersifat. Allah bersifat "Laisa Kamislihi Syaiun" (Bersalahan dengan yang baharu). Allah bukan putih, bukan hitam, bukan bulat, bukan persegi, bukan tinggi, bukan pendek dan sebagainya lagi. Yang dapat dikenal juga barang yang bersifat. Di dalam surah Al-Ikhlas pun ada menyatakan, "Walam Yakullahu Khufuan Ahad" (Allah itu tidak boleh diumpama dengan seumpama).

Seandainya kita memakai ilmu untuk mengenal Allah, tinggi ilmu, tinggi lagi Allah. Tinggi ilmu, tinggi lagi Allah. Tidak tercapai dengan ilmu pengetahuan untuk kita mengenal Allah. Sebelum kita ingat kepada Allah. Kita wajib mengenal Allah. Sebelum kita mengenal Allah, patut dahulu kita mengenal diri. Sebelum kita mengenal diri, kita wajib "Matikan diri kamu sebelum kamu mati".

Ilmu ini ilmu rohani, bukan llmu akal. Cabang ilmu di dalam Islam ada 4 peringkat ilmu, iaitu syariat, torikat, hakikat dan makrifat. Yang mengenal itu, "Alastu Birabbikum Kolu Bala Syahidna".

Amin drp Yusmahadi Mohd Yusoff.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar