Kamis, 23 Juni 2016

BE FROM THE SPECIAL PEOPLE

Menjadi Orang Yang Istimewa
BE FROM THE SPECIAL PEOPLE
Mawlana Sheikh Muhammad Adil Al Haqqani An Naqshbandi, Sohbat pada 9hb Jun 2016.

As-salāmu alaykum wa raḥmatu Llāhi wa barakātuh.
A‘ūdhu biLlāhi mina sh-shayṭāni r-rajīm.
Bismi Llāhi r-Raḥmāni r-Raḥīm.
Aṣ-ṣalātu wa s-salāmu ‘alá Rasūlina Muḥammadin Sayyidi l-awwalina wa l-ākhirīn. Madad yā Rasūl Allāh, madad yā Sādāti Aṣ’ḥābi Rasūli Llāh, madad yā Mashāyikhinā, dastūr yā Shaykh ‘Abdu Llāh ad-Dāghistāni, Shaykh Muḥammad Nāẓim al-Haqqāni, madad.
Ṭarīqatunā ṣ-ṣuḥbah wa l-khayru fi l-jam‘iyyah.

Bapa Shaykh kita, semoga Allah menyucikan rahsianya dan tingkatkan maqamnya, kadangkala beliau memberitahu dengan senda gurau dan serius mengenai perkara yang orang biasa lakukan. Orang biasa adalah orang yang tiada minat dengan akhirat. Mereka katakan: "al-awam kal-hawam". Orang biasa adalah hawam yang bermaksud makhluk tanpa akal fikiran. Mereka adalah dari jenis kategori haiwan. Allah mencipta manusia dan mengurniakan mereka sifat-sifat istimewa. Manusia yang kehilangan sifat-sifat tersebut menjatuhkan dirinya dari maqamnya. Terdapat yang biasa dan yang istimewa.
"Khawas" bermaksud istimewa. Manusia hari ini lakukan segalanya demi dunia ini agar ia menjadi istimewa, tetapi mereka tidak tahu yang apa sahaja mereka lakukan, mereka tak boleh keluar dari tahap yang biasa. Kadangkala, mereka keluar dan sertai makhluk tak berakal ini. Mereka menyertai kasta haiwan. Allah mencipta manusia dan Dia membuka jalan mereka agar mereka dapat pertingkatkan diri. Bagaimana mereka tingkatkan diri? Mereka menjadi orang yang lebih istimewa dengan mematuhi perintah-perintah Allah . Maka, mereka lebih diterima. Maqam mereka ditingkatkan.
Apabila anda lebih taat dan dekat dengan Allah , lagi istimewa dan tinggi maqam anda. Kita lihat orang zaman sekarang. Mereka tidak tahu langsung mengenai agama dan kepercayaan. Ramadan telah pun menjelang dan mereka tidak tahu sama sekali mengenai Ramadan. Kadangkala Sheikh Efendi akan katakan: "ghayri mukallaf". Apa yang dia maksudkan dengan istilah ini adalah seseorang yang tanpa akal atau fikiran kerana tiada kewajipan untuk seseorang yang gila - Solat, puasa mahupun haji bukan fardhu untuknya. Zakat itu sah kerana ia berbeza. Ibu bapanya boleh membayar zakat untuknya tapi dia tidak bertanggungjawab untuk ibadah yang wajib dilakukan olehnya kerana dia tiada kewarasan dalam fikirannya.
Dan bagi mereka daripada kategori haiwan ini, puasa bukan fardhu untuk mereka. Haji juga bukan fardhu dan solat bukan fardhu. Namun, orang-orang yang berada di kasta yang istimewa dikurniakan oleh Allah untuk melakukan perkara-perkara ini dengan kesenangan. Mereka membersihkan kita dan letakkan di kasta orang orang yang terhormat.

Jika anda mempunyai wang, pangkat dan kemasyhuran, perkara-perkara ini tidak akan tingkatkan anda dari kasta yang biasa. Sudah tentu, ada kemungkinan yang dikurniakan Allah kepada semua orang untuk berada di kasta yang lebih tinggi sepertimana yang Allah suka dan kehendaki. Kini, manusia telah mencipta agama yang karut untuk diri mereka.
Mereka ini mempunya sistem kasta. Kasta di mana kamu hidup dan mati di dalamnya. Mereka mempunyai 5 - 6 kasta. Kasta yang tertinggi - dimana seseorang tak boleh capai. Terdapat kasta di bawahnya dan satu lagi di bawah kasta tersebut juga. Kemudian, terdapat kasta yang kelima yang lebih teruk daripada haiwan. Tapi kasta-kasta ini diperbuat oleh manusia, bukan apa yang diperintah Allah . Allah berfirman yang kamu tidak perlu berkekalan di kasta yang terbawah. Kamu boleh pertingkatkan diri. Allah tidak menindas sesiapa pun. Sebaliknya, Allah mengundang setiap orang ke jalan kebaikan.
"Wa-Llahu yad;u ila dari s-salam." (10:25)
وَاللَّـهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٢٥﴾
(Itulah dia kesudahan kehidupan dunia), dan sebaliknya Allah menyeru manusia ke tempat kediaman yang selamat sentosa, dan Dia sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) ke jalan yang betul lurus (yang selamat itu).

Allah menjemput manusia ke syurga yang setinggi-tingginya. Oleh itu, insha Allah, semoga kebaikan ini dicucuri di atas kita selalu, insha Allah. Allah mencipta manusia dan mengurniakan mereka penghormatan. Kadangkala Mawlana bercakap tentang sesuatu dalam bahasa Turki dan Arab tentang darjat manusia, apa yang dikatakan beliau dalam bahasa Turki dan Arab adalah berbeza tetapi untuk bahasa Inggeris, mungkin mereka adalah orang biasa, seperti kasta. Manusia mencipta kasta tetapi kasta-kasta ini diperbuat oleh manusia. Dan ia tidak adil dan ia ditindas hanya untuk manusia.
Terdapat lima kasta. Terdapat kasta yang tertinggi dan yang paling bawah. Tetapi kamu katakan ini "kasta", tetapi kasta ini bukan daripada kami, tetapi daripada Allah . Allah yang menjadi kasta tertinggi. Allah mahukan semua orang berada di kasta ini. Tetapi manusia, mereka berada pada kasta orang biasa. Dan orang-orang ini, apa yang mereka lakukan? Mereka cuba untuk menjadi orang yang istimewa. Ingin menjadi orang yang istimewa tetapi mereka lakukan perkara yang salah.
Mereka berkata, mereka fikir: "Kami adalah VIP, kami baik, kami kaya, kami mempunyai pangkat yang bagus." Tetapi mereka tidak mencari perintah Allah dan langsung tidak berfikir mengenainya. Inilah apa yang Mawlana katakan - manusia biasa, kasta yang biasa. Mereka mempunyai pemikiran yang istimewa. Ia berlainan daripada Nabi Muhammad ﷺ dan Allah perintahkan kepada manusia untuk melakukannya. Mereka hanya memikirkan untuk dunia, untuk pangkat yang tinggi di dunia. Tapi semakin banyak mereka cuba untuk berada di tahap yang tinggi, mereka semakin menjunam ke bawah. Dan ia ibarat seperti istilah kasta "al-awam kal hawam", katanya. Kasta ini seperti haiwan, tak boleh lebih daripada itu. Dan Allah kurniakan pembukaan untuk manusia jadi VIP dengan mematuhi perintahNya, agar berdekatan denganNya.
Apabila menuju ke jalan Allah, ini menjadikan manusia bukan manusia biasa tetapi manusia yang istimewa seperti VIP. Dan ini terbuka kepada semua manusa. Jangan kejarkan nafsu anda. Kejarkan apa yang Allah perintahkan. Dan ia jadikan anda tinggi dan lebih tinggi. Tetapi apabila anda ikuti kehendak ego, apa yang syaitan perintahkan, ia tidak akan menaikkan kamu satu milimeter ke atas, sebaliknya ia turun mendadak. Dan inilah seperti apa yang syaitan lakukan, yang bertentangan.
Apabila kamu melihat seseorang itu mendekatkan dirinya bersama Allah , ia jadikannya tidak fahami akan sesuatu. Bukan, yang benar-benar tinggi untuk menjadi tinggi atau mendapatkan pangkat yang besar dan tinggi untuk bersama Allah . Ini kerana apa yang diperintahkan, manusia untuk bersembahyang, berpuasa, menunaikan haji, ia adalah untuk manusia, yang diwajibkan untuk melakukannya.
Kadangkala, Mawlana mencari mereka ini apabila beliau berasa sangat marah, katanya: "Ini bukan tanggungjawab." Siapakah yang tak dipertanggungjawabkan? Semua orang tahu orang yang gila dan tiada akal fikiran ke hospital mental. Allah tidak perintahkan golongan ini untuk bersembahyang, berpuasa, menunaikan haji, tiada apapun. Golongan ini lepas dari tanggungjawab ini.
Haiwan lain juga tak dipertanggungjawabkan untuk solat dan berpuasa. Tetapi siapakah yang diwajibkan? Manusia yang mempunyai akal dan sihat. Mereka perlu laksanakan tanggungjawab ini. Dan apabila mereka tak laksanakannya, mereka letakkan diri mereka di kasta terbawah. Dan orang suka menjadi istimewa seperti orang VIP. Orang VIP adalah mereka yang Allah jadikan untuk bersamaNya untuk mengikut perintahNya. Allah jadikan kita, insha Allah untuk ikut perintahNya dan menjadi khawas (istimewa). Khawas bermaksud istimewa dan orang yang dekat dengan Allah . Ia adalah tujuan utama kita, untuk pencipta kita, agar ciptaanNya bersama Allah .
Wa min Allahi t-tawfiq.
Al-Fatihah.

Video Link: httapi://saltanat.orang/videopage.php?id=15664&name=2016-06-09_tr_BeFromTheSpecialPeople_SM.mp4

Tidak ada komentar:

Posting Komentar