Selasa, 01 November 2016

EGO YANG TIDAK MENGENAL ERTI KEPUASAN

THE EGO DOES NOT GET ENOUGH
EGO YANG TIDAK MENGENAL ERTI KEPUASAN
Assalamu Alaykum wa Rahmatullah wa Barakatuh,
Auzu Billahi Minashaytanir Rajeem. Bismillahir Rahmanir Raheem,
Wassalatu Wassalamu ala Rasulina Muhammadin Sayyidul Awwalin wal Akhirin,
Madad Ya Rasulallah, Madad Ya As’habi RasuLillah, Madad Ya Mashayikhina,
Sheykh Abdullah Daghestani, Sheykh Nazim al-Haqqani. Dastur.
Tariqatunas sohba, wal khayru fil jamiyya.
“Wannafsu kattifli intuhmilhu shabba ‘ala hubbir reda’i”. “Ego boleh di latih jika anda melatih nya it,” Bab pepatah berkata “Ego adalah seperti kanak kanak,seperti bayi. Ia boleh di bentuk. Seperti bayi ia boleh cerai dari di susu jika di kehendaki atau terus menyusu hingga kesepuluh tahun atau lebih,” Pepatah ini tertera di Hazrat Imam Busairi Qasida Burda.
Maksud nya betapa banyak anda memberi pada ego ia tidak akan puas. Tiada tahap memuaskan - seraya berkata “Saya memberi nya dan ia mencukupi.” Betapa banyak anda memberi kebebesan kepada ego ia tetap tidak akan rasa puas.”. Jika anda tidak mengawal nya untuk berhenti ia tidak akan berhenti dengan sendiri, tanpa pengawasan dari anda ego akan bermaharajalela, ia akan menguasai kehidupan anda. Ego akan memerintah mu mengikut nafsu amarah nya.
Situasi dunia terkini menunjuk realiti anggapan tersebut. Perkara 20 hingga 30 tahun dahulu kala yang di anggap fitnah, korrupsi dan kemungkaran, yang tidak boleh di terima, sekarang demi EGO yang membara dan godaan SYAITHAN di terima kini sebagai lumrah dalam liku liku hidup.
Latihan Ego di perlukan. Dunia tidak akan menjadi lebih baik tanpa latihan ego ini. Dunia akan jadi lebih buruk. Selepas begitu banyak kekejian, ego yang tidak di latih, tidak lagi boleh di selamatkan. Dan dunia akan huru hara dan tidak akan menjadi sediakala. Ini akhir zaman dan Mahdi Alayhis Salam akan membetulkan nya. Moga Allah menghantar nya secepat mungkin, Inshallah. Bila Mahdi Alayhis Salam muncul dia akan memperbetulkan nya. Kerana sekarang di mana anda pandang dan kepada siapa anda pandang mereka telah sesat.
Maka sesipa yang menghormati kita dan Rasulullah ﷺ dan para awliyah, jangan lah salahkan orang lain tetapi bermuhasabah dengan diri sendiri. Betulkan ego kita, selepas itu kita nasehati orang.
Semua ego kita tidak elok. (Hasad Dengki nya, Cemburu nya, Prasangka nya, Mengumpat nya, Kerakusan nya, Marah membaranya, Benci membenci nya, Maki memaki nya, Maksiat membara nya, Lucah melucah nya, Sumpah meyumpah nya, dll ) Janganlah antara kita yang berkata “ Ego saya baik.” Ini adalah satu kesalahan besar. Semua orang ada ego dan ia cuba mendorong untuk menyesatkan orang setiap masa. Moga Allah melindungi kita.
Sepertimna yang kami katakan, demi tahap bertahap dan pelan berpelahan kita harus berwaspada setiap hari untuk melatih ego kita. Moga Allah senangkan urusan latihan ini dan selamatkan kita dari kejahatan.
Wa Minallah at-Tawfeeq. Al-Fatiha.
Hazrat Shaykh Muhammad Mehmet Adil
17 October 2016/16 Muharram 1438
Sabah Namaz, Akbaba Dargah
Sabah_Namazi_232_Sohbet_Nefis_Doymak_Bilmez_20161017_MLY.docx

Tidak ada komentar:

Posting Komentar