BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.
Allahumma sholli ala syaidina muhammad...
waala ali syaidina muhammad.
waala ali syaidina muhammad.
((NAFI DAN ISBAT))
Saudara"ku muslimin wal muslimat yg di mulyakan allah swt...
Apa yg dinafikan dgn kalimah...
LAA ILAHA?
Dan apa yg di isbatkan dgn kalimah
ILLALLAH?
LAA ILAHA?
Dan apa yg di isbatkan dgn kalimah
ILLALLAH?
sebabnya ialah...
Karna kita sdh yaqin bahwa allah swt itu esa...
melalui dalil dan bukti...
bahwa...
sekalian alam ini bersifat bahru.
nah...
jika allah swt itu tdk esa...
niscaya alam ini tiada...
Karna kita sdh yaqin bahwa allah swt itu esa...
melalui dalil dan bukti...
bahwa...
sekalian alam ini bersifat bahru.
nah...
jika allah swt itu tdk esa...
niscaya alam ini tiada...
Firman allah...
QUL HUWALLAHU AHAD..
Artinya...
katakanlah wahai muhammad,allah itu esa...
QUL HUWALLAHU AHAD..
Artinya...
katakanlah wahai muhammad,allah itu esa...
firman allah lagi...
WA'ILAHUKUM ILAHUWWAA HIDUN..
Artinya...
Dan tuhanmu adalah tuhan yg maha esa.
(q.s.albaqarah 163)
WA'ILAHUKUM ILAHUWWAA HIDUN..
Artinya...
Dan tuhanmu adalah tuhan yg maha esa.
(q.s.albaqarah 163)
saudara"ku mukmin dan mukminat yg di rahmati allah...
jadi sekarang apa yg di nafikan dgn kalimah itu????
jawabnya...
Nafi itu ada 3 martabat..
1》Martabat nafi orang MUBTADI (orang syari'at).
2》Martabat nafi orang MUTAWASID (orang tarekat).
3》Martabat nafi orang MUNTAHA (orang hakikat).
1》Martabat nafi orang MUBTADI (orang syari'at).
2》Martabat nafi orang MUTAWASID (orang tarekat).
3》Martabat nafi orang MUNTAHA (orang hakikat).
selanjutnya...
perbedaan antara ke tiga" martabat ini...
☆Nafi bagi orang yg bermartabat Mubtadi ialah...
menafikan ada sifat tuhan yg lain selain allah taala.
maka...
nafi ini ternyata batal...
sebab...
kerana menafikan sesuatu yg tdk ada, yg mustahil wujudnya.
maka...
nafi ini ternyata batal...
sebab...
kerana menafikan sesuatu yg tdk ada, yg mustahil wujudnya.
sesuatu yg tdk ada tdk memerlukan nafi kerana....
sudah sedia nafi....
kesimpulannya...
tidak ada faedah nafi.
sudah sedia nafi....
kesimpulannya...
tidak ada faedah nafi.
☆Nafi bagi orang yg bermartabat MUTAWASID ialah...
Menafikan perasaan syak dan waham (ragu ragu) terhadap sifat ketuhanan yg ada berdiri kepada makhluk sebagaimana sangkaan orang awam yg mengatakan bahwa ada pada makhluk kuasa memerintah...
misalnya...
raja raja dan mereka menyangka bahwa makhluk itu boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan.
misalnya...
raja raja dan mereka menyangka bahwa makhluk itu boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan.
malahan ada yg memuji orang membuat kebaikan kepadanya dan merasa benci terhadap yg melakukan kejahatan kepada dirinya...
prasangka buruk inilah yg di nafikan kerana perbuatan dan kelakuan makhluk itu,tdk boleh sama sekali mendatangkan kebaikan dan kejahatan.
yang boleh melakukannya hanya perbuatan dan kelakuan allah taala yg ada pada hamba.
yang boleh melakukannya hanya perbuatan dan kelakuan allah taala yg ada pada hamba.
sifat ketuhanan itulah yg wajib di isbatkan kepada allah taala agar hilang perasaan syak wasangka(ragu").
INILAH PENGERTIAN NAFI YG MENGANDUNGI ISBAT DAN ISBAT JUGA MEMERLUKAN NAFI YG TDK BERCERAI DAN BERSEKUTU PADA KALIMAH..
LAA ILAHAILLALLAH.
itulah nafi yg di pegang oleh orang
mutawasid.
itulah nafi yg di pegang oleh orang
mutawasid.
☆Nafi bagi org yg bermartabat MUNTAHA ialah.....
Kewujudan diriNya..
seperti mana ia mengatakan...
seperti mana ia mengatakan...
LAA MAUJUD LAA HA...
LAA ALIMUN...
LAA QADIRUN...
LAA MURIDUN...
LAA SAMI'UN...
LAA BASIRUN..
LAA MUTAKALLIMUN..
FIL HAKIKATI ILLALLAH.
LAA ALIMUN...
LAA QADIRUN...
LAA MURIDUN...
LAA SAMI'UN...
LAA BASIRUN..
LAA MUTAKALLIMUN..
FIL HAKIKATI ILLALLAH.
Pada hakikatnya tdk ada yg maujud.
tdk ada yg hidup..
tdk ada yg tahu..
tdk ada yg berkuasa.
tdk ada yg berkehendak.
tdk ada yg mendengar.
tdk ada yg melihat.
tdk ada yg berkata"
di dlm alam ini melainkan allah taala.
tdk ada yg hidup..
tdk ada yg tahu..
tdk ada yg berkuasa.
tdk ada yg berkehendak.
tdk ada yg mendengar.
tdk ada yg melihat.
tdk ada yg berkata"
di dlm alam ini melainkan allah taala.
saudara"ku mukmin dan mukminat yg di rahmati allah...
Hanya sifat sahaja yg zahir(nampak) pada makhluk(hamba) sebagai tempat kezahiran sifat Tuhan yg ada pada
hamba.
hamba.
sedangkan....
kewujudan kita ini umpama bayang" yg menunjukkan allah taala.
maka...
Tidak masuk akal jika ada bayang" dgn sendirinya(boleh berdiri dgn sendiri) tanpa wujud empunya bayang bayang...
kewujudan kita ini umpama bayang" yg menunjukkan allah taala.
maka...
Tidak masuk akal jika ada bayang" dgn sendirinya(boleh berdiri dgn sendiri) tanpa wujud empunya bayang bayang...
Tidak masuk akal jga...
kalau bayang" bisa bergerak sendiri tanpa bergerak empunya bayang".
kalau bayang" bisa bergerak sendiri tanpa bergerak empunya bayang".
nah...
contoh" ini sebenarnya...
utk mendapatkan fahaman yg lbih jelas.
contoh" ini sebenarnya...
utk mendapatkan fahaman yg lbih jelas.
maha suci allah taala dari pada segala misal dan umpama...
sebagaimana yg di ibaratkan kepada bayang" yg zahir dari tempatnya yg benar.
sebagaimana yg di ibaratkan kepada bayang" yg zahir dari tempatnya yg benar.
seperti mana firmannya...
yg artinya...
yg artinya...
AKU MENJADIKAN(MENZAHIRKAN) SESUATU ITU HANYA KERANA HENDAK MENGENALKAN ANDA KEPADA- "KU" YG ADA PADA TIAP" SESUATU YG AKU JADIKAN.
Oleh itu...
fana'kan wujudmu wahai insan dlm kewujudan allah .
fana'kan(binasakan) semua sifatmu dlm sifat allah taala.
yang hidup dlm dirimu...
yang tahu apa anda tahu...
yg berkuasa dlm tulangmu...
yg berkehendak menurut nafsumu...
yg mendengar di telingamu...
yg melihat di matamu...
dan yg berkata" dgn lidahmu.
fana'kan wujudmu wahai insan dlm kewujudan allah .
fana'kan(binasakan) semua sifatmu dlm sifat allah taala.
yang hidup dlm dirimu...
yang tahu apa anda tahu...
yg berkuasa dlm tulangmu...
yg berkehendak menurut nafsumu...
yg mendengar di telingamu...
yg melihat di matamu...
dan yg berkata" dgn lidahmu.
ketika itu jga anda terlepas daripada syirik...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar