Wahai diri...
Kita bukan lumpur bumi ini.
Bukan diciptakan dari air, api, angin, tanah.
Asal kita bukan wadi madi mani manikam.
Kita bukan benih
yang menyerupakan lelaki atau perempuan,
ragam warna kulit dan bangsa.
Kita inilah
Ahadun, Ahmad tanpa Mim.
Kita bukan berada di mana-mana,
tetapi kita berada di dalam DIA.
Kita disekitari oleh DIA
dan
di dalam genggaman DIA.
Ke mana pun kita bergerak,
kita berserta dengan DIA
dan
dikuasai oleh DIA.
Kita diliputi oleh DIA
dan
tidak berpisah dari DIA.
Kita bersama DIA
dan
sewujud dengan DIA.
Selagi
kita tidak menjadi DIA,
kita tidak mungkin melihat DIA.
Hanya dengan
menjadi DIA,
maka
kita dapat melihat DIA yang mutlak
dan
tidak menyerupai segala sesuatu
kerana
DIA bukan sesuatu.
DIA adalah DIA
Ahadun Ahad,
tidak pernah berubah dari azali-Nya.
Jika
tidak mampu menjadi DIA,
usahlah menjadi diri kita sendiri.
“Dan apabila
hamba-hambaKu bertanya kepadamu (wahai Muhammad)
tentang AKU,
maka
katakanlah sesungguhnya AKU dekat.”
[Q.S. Al-Baqarah: 186]
DIA meliputi diri kita.
Maka
perlukah kaedah penafian dan fana itu?
Sedangkan
apa yang hendak dinafikan dan difanakan pun adalah
wujud-Nya juga.
Kita memerlukan DIA yang berdiri dengan sendiri,
tanpa DIA tak mungkin kita ada.
DIA teramat halus dan lembut,
berseni dalam batin kita,
hanya persangkaan hidup yang banyak dan beragam
telah menampakkan perwatakan kita
yang saling berbeda dari DIA.
Kita adalah nafas
yang keluar dari sebatang seruling bambu
lalu
menjadi warna-warni lagu dan irama kehidupan.
Siapakah
sang peniupnya yang bijaksana itu
tidak diketahui?
Namun
demi nafas
yang telah menzahirkan kita,
tentunya kita bukan lain dari DIA.
Hanya kita yang tidak sedar bahwa
DIA adalah kita dan kita adalah DIA
kerana
selaput sutera wayang yang mentirai pandangan kita
di pentas peri lakonan
sedangkan
DIA di balik tabir itu
dalam asyik-Nya memerhatikan kita.....
Jadilah bekas
bagi DIA
atau
DIA sahaja
yang tidak ada sekutu
bagiNya.
DIA tidak berserta dengan sesiapa
tidak ada bagaimana
atau
di mana-mana.
DIA adalah DIA yang dahulu dan sekarang
tidak ada ketika
tidak ada masa
tidak ada tempat
tidak ada penyaksian
tiada yang melihat DIA
kecuali DIA
DIA sahaja yang mengenal DIA
tidak ada Nabi, Wali atau Malaikat
yang mengenal DIA.
RasulNya adalah DIA sendiri
DIA mengutus DiriNya sendiri
kepada DiriNya sendiri
dengan DiriNya sendiri
tidak ada perwakilan
kecuali
DIA sendiri.
Kenabian, kerasulan dan kewalian pun adalah
DIA sendiri
DIA bukan nama
atau
sesuatu yang dinamakan
tetapi
NamaNya yang haqiqi adalah
“DIA” juga
Tidak ada nama setelah NamaNya
– DIA
tidak ada nama seluruh alam ini
selain NamaNya – DIA.
DIA – Yang Awwal
DIA – Yang Akhir
DIA - Yang Zahir
DIA - Yang Bathin
Jika
kamu bukan DIA
maka
usahlah jadi diri kamu sendiri
kamu bukan diri kamu sebenarnya
maka
kamu itu DIA
tidak ada kamu.
Justru itulah Nabi s.a.w. pernah bersabda;
“Sholatlah kamu kepada DIA Allah
seolah-olah kamu dapat melihatNya
jika
kamu tidak melihatNya,
sesungguhnya
DIA melihat kamu”
maka
di sini apakah perlu “fana'
dan
“fana al-fana” itu?
padahal Nabi s.a.w.
hanya menganjurkan sahaja;
“seolah-olah kamu dapat melihatNya
jika
kamu tidak melihatNya,
sesungguhnya
DIA melihat kamu.”
DIA
tidak memerlukan kamu masuk ke dalam fana
atau
fana di dalam fana
apa yang hendak difanakan
sedangkan kamu sendiri
tidak berwujud?
Jika
kamu sangka memfanakan itu perlu
bererti kamu mengakui
sebelumnya fana
ada wujudmu
yang hendak difanakan
ini bermakna
kamu telah menghijabkan DIA.
DIA
terlindung oleh sesuatu
yang selainNya
kamu telah berburuk sangka
selama ini
ada wujud lain dari DIA
hingga DIA tidak kelihatan
ternyatalah
fana atau fana al-fana itu
adalah perangkap besar
yang memerangkap kamu sendiri
di dalam penjara kegelapan syirik.
Ingatlah
apa yang pernah disabdakan Nabi s.a.w.;
“barangsiapa yang mengenal dirinya,
kenallah akan DIA – Rabbul Izzati”
maka
mengenal diri kamu itu
adalah
sebenarnya mengenal DIA.
Baginda s.a.w. tidak pula mengatakan
bahwa
barangsiapa yang memfanakan dirinya
akan mengenal Rabbnya
kerana
Baginda s.a.w. amat menyedari
tiada yang wujud melainkan DIA
kamu belum lagi mengenal DIA
selagi kamu belum yakin
Sifat DIA adalah sifat kamu
Zat DIA adalah zat kamu
sebenarnya kamu itu adalah
DIA
dan
DIA adalah kamu,
tidak ada kamu
jika
kamu mengenal diri kamu sendiri.
Dengan cara makrifat seperti ini
maka
kamu telah mengenal DIA – Rabbul Izzati.
Dengan sendirinya
akan tersingkir
segala bentuk keakuanmu
yang bukan haqiqi
Kamu tidak perlu bersusah-payah
memfanakan diri
kerana
fana dan fana al-fana itu
merumuskan;
masuk ke dalam DIA
atau
timbul dari DIA.
Tidak ada konsep hulul dan penyatuan
kamu tidak wujud dan tidak akan ada wujud
sama ada dalam diri kamu sendiri atau DIA.
Jika tidak demikian,
kamu tidaklah mengenal
siapa diri kamu
dan
siapa DIA
HU...........
Yang kaulihat di dalam cermin itu
bukan AKU,
tetapi
itulah RuhKU.
Jangan kaukatakan bahwa
ketika kau melihat RuhKu,
kau telah melihat AKU
dan
sekaligus mengenal AKU.
Sebenarnya
kau telahpun terpedaya
dengan persangkaanmu sendiri,
kau tidak boleh melihat AKU
dan
bukan kau yang mengenal AKU.
Yang melihat AKU itu adalah AKU,
yang mengenal AKU itu adalah AKU juga.
Tidak ada aku-KU atau aku-MU,
itu hanyalah ceritamu sahaja.
AKU adalah AKU,
tidak ada selain AKU,
AKU Yang Awwal,
AKU juga Yang Akhir.
AKU Yang Zahir
dan
AKU jua Yang Bathin...
Berhati-hatilah
tentang ucapan dua kalimah syahadahmu
“Asyhadu – Wa asyhadu”.
Pastikan di situ
dalam penyaksian kau
tidak menduakan AKU.
Pastikan di situ
tidak ada wujudmu.
Pastikan di situ
ALLAH dan MUHAMMAD RASULULLAH itu
bukan dua wujud yang berlainan dan berasingan.
Rasul itu adalah dari AKU juga
yang KU utuskan untuk menyatakan AKU.
Tanggalkan huruf MIM awal,
barulah tampak dalam Haqiqat Muhammad itulah
HAMID. FIL ‘ALAMINA INNAKA HAMIDUN MAJID
– SESUNGGUHNYA
DI DALAM ALAM INILAH
YANG MAHA TERPUJI LAGI MAHA MULIA.
Seluruh WujudKU
terkandung di dalam MUHAMMAD RASULULLAH.
Di peringkat kau melihat RuhKU,
kau baru saja melepasi samudera 30 ribu hijab.
Antara RuhKU dengan AKU
masih terbatas 40 ribu hijab lagi,
kesemuanya 70 ribu hijab.
AKU menzahirkan RuhKU itu
agar kau dapat menghadap kepada AKU
ke mana sahaja kau berpaling.
Ingatlah
RuhKU itu bukan AKU,
itulah hanyalah BAYANGANKU.
Usahlah kau mendakwa
telah mengenal dirimu
lalu mengenal AKU
ketika kau melihat RuhKU.
Tidak ada dirimu sendiri.
Kau sekadar bayangan ombak dari sebuah lautan.
Hadirnya kau hanya bersandar pada NAMAKU sahaja.
Bagaimanakah kau hendak mengenal dirimu
sedangkan dirimu sendiri sebenarnya tiada,
apatah lagi hendak mengenal AKU?
KUciptakan dirimu
demi untuk menyatakan AKU sahaja,
bukan menyatakan wujudmu.
Jika kau katakan kau
telah mengenal dirimu,
itu cuma persangkaanmu
yang kau ada-adakan
di dalam khayalan ceritamu sendiri.
Tidak ada ceritamu
kecuali
ceritaKU tentang DIRIKU
ANA AL-HAQQ!
Justeru itu
‘Mengenal DIRI’ adalah ‘Mengenal AKU’.
Yang Ujud hanya ada satu AKU sahaja.
Tidak ada aku yang lain.
Malah
AKU bukan Cahaya.
AKU bukan Ruh.
Cahaya, Ruh, Rahsia, Qalbu dan Jasad
walaupun dari AKU
tetapi
bukan AKU yang sejati.
Semua itu adalah manifestasi AKU
untuk menampakkan UjudKu.
Semua itu adalah tabirKu
di antara gelap dan terang
selaksa tujuhpuluhribu tabir,
termasuklah ibu-bapa
yang melahirkan keturunannya
juga adalah tabirKu.
Semua tabirKu itu
pada hakikatnya adalah
kosong, bathil dan persangkaan.
Semua tabirKu itu adalah
Mi’ratul Hayat (Cermin Hidup)
yang di dalamnya adalah
gambaran air sungai kehidupan
yang berwarna kegelapan.
Yang melihat AKU adalah AKU.
Yang mengenal AKU adalah AKU.
Yang mengingati AKU adalah AKU.
Yang memuji AKU adalah AKU.
Yang beribadah itu pun AKU.
AKU adalah
Al-Haq yang meliputi ciptaanKu dengan QudratKu.
Sebelum AKU ingin dikenali
AKU adalah
suatu perbendaharaan yang tersembunyi
dan
batin dalam DzatKu Yang Mutlak.
AKU adalah
kenyataan BatinKu iaitu
HUWA (DIA Dzat)
yang bersemadi
dalam Ghuyub al-Ghuyub (Ghaib lagi Ghaib tidak diketahui).
AKU adalah Yang Tunggal dan Hidup.
HidupKu itu Maha Kaya
dengan tujuh Sifat Maani
tetapi Esa dalam WahdatKu
– Ghaib al Ghuyub
(SifatKu telah nyata
tetapi ghaib dalam BatinKu).
AKU bukan Cahaya
tetapi Cahaya ada pada WahdahniyahKu
– Ghaib al Ghaib
(Namaku telah nyata
tetapi semua hakikat benda
masih tersembunyi dalam NamaKu).
AKU
ibarat minyak yang tersembunyi dan terahsia
dalam relung Pelita.
Pelita itu adalah
Alif yang menyatakan UjudKu.
Tiada yang Ujud selain AKU.
Pelita
yang menzahirkan
Cahaya Yang Terpuji (MUMAMMAD).
Cahaya Yang Terpuji
tersebar melalui Kaca yang terang-gemilang
dan
itulah RuhKu.
RuhKu tampak pada Diri Terdiri,
Diri Terperi dan Diri Tajalli
seumpama teguhnya Pohon Khuldi
yang menumbuhkan Buah Terlarang.
Untuk mengenal Diri yang sebenar Diri
itulah AKU yang ada dalam Misykat Sufi.
AKU
bukan Cahaya,
bukan Ruh,
bukan Qalbu,
bukan Jasad.
AKU adalah
Haqiqat segala makhluqat.
AKU adalah Engkau
dan
Engkau adalah AKU,
tetapi
Engkau bukanlah Engkau sendiri.
Engkau adalah
kosong dan batil
yang bernama Manusia!
Awal agama mengenal ALLAH.
Akhir agama mengenal AKU.
Shahibul Karib
Hakikat Insan ( Mengenal Diri Mengenal Tuhan )
Tidak ada komentar:
Posting Komentar