Berikut adalah ulasan Tuan Guru Dr Hj Jahid berkait isu zikir menari & isu sheikh Nazim. Pndekatan ini lebih selamat berbanding mmbuat tuduhan melulu tentang sesuatu yg d luar ilmu n kemahiran kita.
...............................................
BISMILLAH AR RAHMAN AR RAHIM.
Berzikir yang melibatkan pergerakan, sekiranya ianya salah, hanyalah dari segi syariat bukan melibatkan aqidah.
Gerakan dalam zikir memang wujud di zaman nabi s.a.w. lagi, ashabus suffah di zaman nabi diriwayatkan berzikir bergerak seperti pokok ditiup angin yang kuat.
Bagi orang yang tidak pernah berzikir, mereka merasa pelik, tetapi bagi ahli zikir ianya biasa dan pergerakan adalah secara semulajadi.
Bagaimana pun pergerakan zikir mestilah menjaga adab supaya tidak dipandang buruk dari segi syariat. Akan tetapi prgerakan ini tidaklah sekali2 merosakkan aqidah. Kesesatan hanyalah melibatkan perkara yang berkaitan aqidah.
Mengenai masalah murid Syeikh Nazim yang mencium kaki beliau, ia bukanlah mmbawa kpd syirik. Takkanlah si murid anggap beliau sebagai tuhan. Tentunya disebabkan si murid tadi jahil dan emosional sangat lalu segera mencium kaki. Di zaman nabi s.a.w. ada seorang yahudi yang baru memeluk Islam mencium kaki nabi s.a.w., dan sebagaimana keadaan jahil yahudi itu tidak mnyebabkn syirik, maka begitulah murid yg jahil tersebut. Tambahan pula hanya seorang dua sahaja yg mencium kaki, itu pun disebabkan kejahilan, dibandingkan ribuan yang lain.
Orang yang mengatakan syirik itu lebih syirik lagi kerana beritiqad dengan Allah di Langit (sedangkan Allahu Samad), Allah bersemayam di atas kerusi, sedangkan Allah tidak berkehendak tempat dan makhluk.
Zikir ramai-ramai pun tak sesat, ramai-ramai berselawat ke atas nabi untuk keberkatan tiada salahnya. Rasanya yang komen ini iri hati, kerana suara mereka tak sedap, ini kes dengki dan kes iri hati.
Golongan habib memuji Allah dan tambahan pula selawat dituntut. Ada juga org wahabi yang dulu mengeji sekarang ikut sama berselawat.
Mudah-mudahan orang yang komen boleh jadi ketua selawat di padang merdeka satu hari nanti.
Buatlah kerja lain bukan kerja memfitnah teruk-teruk. Bayangkan orang yang berzina dah bertaubat, tapi yang menuduh orang lain sesat tak bertaubat sampai mati.
Dalam Islam sangat pantang tatabuk sikap mencari salah, tak mahu mencari kebaikan. Tatabuk digunakan oleh Abu Jahal dan Abu Lahab sampai mati.
Kalau gerak dalam zikir sesat, tarian lagi sesat, tarian M. Daud Kilau lagi sesat, zapin lagi sesat, tak de pulak ulama’ yg menyesatkan, kalau salah pun dari segi syariat sahaja, mungkin makruh kerana dikeji dari segi syariat. Kerana tiada hadith yg mengharamkannya.
Ustaz belajarlah dulu ilmu zikir, kat Mesir pun ada, balik nanti dah pandai zikir baru cakap.
Pembuka Kota Constantinople iaitu Sultan Muhammad al-Fateh adalah merupakan Ahli Zikir dan sebaik-baik sultan, gurunya juga Sheikh Shamsuddin seorang ahli zikir. Beliau juga guru kepada Sultan Murad II yang merupakan ayahanda Sultan Muhammad Al-Fateh.
Yang menuduh pergilah ke Turki. Kalau tiada Tarekat Naqshabandiyah Khalidiyyah di Turki, Islam mungkin tidak dapat bertahan, Ia adalah tonggak Islam di sana hingga ke Uzbekistan, kazasytan dan di negeri China sekalipun.
Akhir sekali, orang yg jahil biasanya menjadi musuh kpd perkara yg dijahilkan. Ini semua kawan ustaz yg mengatakan Tasawuf lebih busuk drp ayaq acaq. Ingat semua batu kerikil dan daun berzikir mengutuk org yg hina zikir tak tentu pasal.
Orang Anti zikir bersifat tatabuk, segala kebaikan zikir tidak disebut. Dalam tasawuuf sifat tatabuk bighairi ittibak sengaja mencari kesalahan, dosanya lebih besar daripada zikir bergerak.
Gajah depan mata tak nampak, kuman sebarang laut nampak.
Orang yang menuduh sepatutnya menumpukan masalah aqidah, Sepatutnya masalah aqidah lebih dahsyat seperti pegangan aqidah Allah di langit, Allah duduk atas kursi, Allah bertangan dan Allah bermata ini aqidah yang lebih teruk.
Perbuatan ini adalah fitnah ulama akhir zaman.
(إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ)
...............................................
Oleh Dr Hj Jahid Sidek
Ahli Panel Jalsah Turuq Sufiyyah (Majlis Tarekat2 Sufi) yg d wujudkan d bawah Enakmen Tarekat Tasauf Negeri Sembilan 2005 utk menapis ajaran2 tareqat d negeri Sembilan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar