73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah akan nama Tuhanmu,
serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Serta Hadis Nabi SAW
Saidina Ali Rodziallah hu'an hu Bertanya kepada Rasulullah
bagaimana aku nak hampir dengan Allah ya Rasulullah.
Rasulullah menjawab mari dekat dengan aku ya Ali hingga bertemu lutut.
Pejamkan mata mu, Tongkat kan lidah mu ke langit2,
sebutlah nama Allah sebanyak2 nya dalam qalbi.
Telah meletakkan seseorang sedang berada didalam keadaan sedang menunaikan
"AKU BERSAKSI TIADA YANG LAIN YANG BERSIFAT
DENGAN SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH,
HANYA SANYA ALLAH SAHAJA YANG BERSIFAT
DENGAN SIFAT YANG WAJIB BAGINYA"
Iaitu
ASHADU AN LAA ILAHA ILLALLAH
SESIAPA YANG TELAH BERJAYA MELAKSANAKAN PERINTAH ALLAH SEPERTI DIDALAM FIRMANNYA
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah akan nama Tuhanmu,
serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
BERMAKNA
TELAH DAN SEDANG BERADA SEPERTI DIDALAM SABDA NABI MUHAMMAD SAW
Berkata Ali RA..Rasulullah bersabda...Allah berfirman............;
Sesungguh AKU lah ALLAH ,, Tiada Tuhan selain AKU...
Barangsiapa BERTAUHID kepadaKu niscaya masuklah ia kedalam benteng Ku,,,
Dan barangsiapa yang masuk bentengKu..niscaya terselamatlah dia dari SiksaKu...
(H R . Syirazi)
RAHSIA YANG TERSIRAT DIDALAM FIRMAN ALLAH
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah akan nama Tuhanmu,
serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
IALAH
1. Tumpukan sebulat-bulat tumpuan kepada sifat-sifat yang sedang dirasai
dengan sebulat-bulat umpuan bermakna sedang melakukan penyaksian
seperti yang telah kita katakan didalam kalimah Tauhid iaitu
ASHADU - AKU BERSAKSI ATAU AKU SEDANG MENYAKSI
2. Didalam masa yang sama sebutlah Allah sebanyak-banyaknya,
akan berlaku dengan cara tersendiri pengakuan bahawa
sifat yang sedang disaksikan itu adalah sifat Allah...
Dengan tidak perlu kita mengaku-ngaku
Dengan secara tersendiri apabila kita melaksanakan perintah Allah yang tersirat
didalam firmsnNya
"Dan sebutlah akan nama Tuhanmu, s
erta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Akan berlaku penyaksian dan pengakuan yang Allah itu adalah Allah
PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN INI BERLAKU SECARA TERSENDIRI
ATAU DENGAN KATA LAIN SECARA AUTOMATIK..
Hadis kudsi ada menerangkan bahawa
"INSAN ITU RAHSIA AKU,
AKU RAHSIA INSAN,
RAHSIA ITU SIFAT AKU,
SIFAT AKU BUKAN LAIN DARIPADA AKU"
SETELAH BERLAKU PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN
BAHAWA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH YANG SEDANG DISAKSIKAN ITU
ADALAH SIFAT ALLAH (SIFAT ALLAH BUKAN LAIN DARI ALLAH).
PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN YANG BERLAKU
SECARA TERSENDIRI INI JUGA DISEBUT ISBAT....
LAGI SEKALI DENGAN SECARA TIDAK DISEDARI BERLAKU PENAFIAN
SEGALA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH
KEPADA DIRI SENDIRI DAN KEPADA SESUATU SELAIN DARI ALLAH..
NAFI DAN ISBAT AKAN BERLAKU DIDALAM SATU MASA YANG SAMA,
NAFI DAN ISBAT BILA DISEBUT ADALAH MERUPAKAN
DUA PERKARA YANG BERBEZA TETAPI
DIDALAM PRAKTIKAL IA TELAH MERUPAKAN DUA DALAM SATU....
TERKANDUNG DIDALAM DUA PERLAKUAN
(PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN)
YANG BERLAKU DIDALAM SATU MASA YANG SAMA.
PERKARA INI TELAH DIJELASKAN OLEH ALLAH DIDALAM AL-QURAN
MELALUI FIRMANNYA
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah akan nama Tuhanmu,
serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Dalam firman Allah ini terdapat perintah yang suruh dilakukan.
Apabila perintah tersebut dilakukan,
secara automatik akan berlaku penyaksian dan pengakuan yang Allah itu adalah Allah...
JALAN DAN CARA INI HENDAKLAH DILAKUKAN
DARI MULA BANGUN TIDUR SEHINGGALAH SAMPAI KEPADA TIDUR SEMULA,
Dilakukan berulang-ulang sehinggalah
terputusnya hubungan nyawa dengan jasat,
berlakunya penghabisan pernafasan iaitu mati...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar