Mujahadah menunundukan Hawa Nafsu
Bismillah...shollu'alaamuhammad..Allah Azzawajalla berfirman..
ٱلَّذِينَ جَٰهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِـــنِين
"Walladzina jahadu fina lanahdiyannahum subulana, wainnallaha lama’al muhsinin."
Bermaksud:
"Mereka yang berjuang untuk melawan hawa nafsu kerana menempuh jalan Kami,
sesungguhnya Kami akan tunjukkan jalan Kami.
Sesungguhnya Allah itu berserta dengan orang yang berbuat baik."
(Al Ankabut: 69)..
Syeikh Ibn Ata’illah dalam kitab Al-Hikam menerusi katanya:
“Bagaimana akan terang hati seseorang yang segala gambaran dunia itu
terpahat dalam cermin hatinya?
Atau bagaimanakah dia akan mengembara menuju kepada Allah
padahal ia terbelenggu oleh nafsu syahwatnya?
Mujahadah bermaksud berusaha untuk melawan dan menundukkan kehendak hawa nafsu. Istilah “mujahadah” berasal daripada kata “al-jihad” iaitu
berusaha segala kesungguhan, kekuatan dan kesanggupan pada jalan yang diyakini benar.
Baginda Nabi Muhammad S.A.W juga bersabda:
Seorang mujahid iaitu seorang yang berjihad ialah dia yang melawan hawa nafsunya
karena Allah.
Dengan kata yang lain, seorang yang bermujahadah dengan rela
meninggalkan apa yang disukainya
demi memburu sesuatu yang diyakininya benar, baik dan betul.
Sedangkan nafsu itu sebahagian daripada diri kita
yang senantiasa ingin menghancurkan diri kita..
Inilah maksud kata-kata Imam Al-Ghazali:
“Antara tanda kecintaan hamba kepada Allah ialah
dia mengutamakan perkara yang disukai Allah
daripada kehendak nafsu serta peribadi,
sama ada dalam aspek zahir atau batin.”
Mujahadah melawan hawa nafsu ialah menempuh tiga langkah seperti berikut:
1. Takhalli.
2. Tahalli
3, Tajalli
shollu'alamuhammad...
Ketiga-tiga peringkat ini hendaklah dilakukan dengan melaksanakan latihan-latihan rohaniah yang dinamakan riadhatunnafsi yakni latihan untuk melawan atau menentang atau memerangi semua kehendak-kehendak nafsu yang jahat.
Caranya ialah dengan membuat latihan menolak segala kemahuan jahat
yang ditimbulkan oleh nafsu.
1. Takhalli
Maksudnya mengosongkan atau membuang atau menyucikan hati dari sifat-sifat yang keji. Di peringkat ini,
kita mesti melawan dan membuang secara paksa dan terus menerus semua kehendak nafsu yang rendah (jahat) dan yang dilarang oleh Allah.
Selagi kita tidak membenci, memusuhi dan membuang kehendak-kehendak tersebut
jauh-jauh secara paksa dan terus menerus,
maka nafsu jahat itu akan senantiasa menguasai dan memperhambakan kita.
Apabila nafsu jahat dibiarkan menguasai kita,
iman tidak akan ada tempat di hati.
Bila iman tidak ada,
manusia bukan lagi menyembah Allah tetapi akan menyembah hawa nafsunya.
Oleh itu,
usaha melawan hawa nafsu jangan diambil ringan.
Ia adalah satu jihad yang besar.
2. Tahalli
Maksudnya mengisi atau menghiasi dengan sifat-sifat terpuji.
Setelah kita mujahadah mengosongkan hati dari sifat-sifat mazmumah atau sifat-sifat keji, segera pula kita hiasi hati kita itu dengan sifat-sifat mahmudah atau terpuji.
Untuk ini, sekali lagi kita perlu bermujahadah.
Untuk membuang sifat-sifat mazmumah dari hati perlu mujahadah.
Untuk mengisi hati dengan sifat-sifat mahmudah pun perlu mujahadah.
Kalau tidak,
iman tidak akan wujud dalam hati,
kerana iman itu berdiri di atas sifat-sifat mahmudah.
3. Tajalli
Maksudnya terasa kebesaran dan kehebatan Allah atau keadaan senantiasa rasa bertuhan.
Ia adalah sebagai hasil dari mujahadah.
Selepas peringkat takhalli dan tahalli, kita akan memperolehi tajalli.
Ia satu perasaan yang datang sendiri tanpa perlu diusahakan lagi.
Agak sukar untuk menggambarkan perasaan ini dengan bahasa tetapi secara ringkas,
secara mudah dan secara asasnya,
ia adalah rasa bertuhan,
rasa dilihat dan diawasi oleh Tuhan,
hati seakan-akan celik,
hidup,
nampak dan terasa kebesaran Allah.
Ingatan dan kerinduan tertuju kepada Allah.
Hati tenggelam dalam kebesaran-Nya atau dalam kecintaan pada-Nya.
Harapan dan pergantungan hati tidak ada pada yang lain lagi selain Allah.
Apa sahaja masalah hidup dihadapi dengan tenang dan bahagia.
Tidak ada apa-apa kesusahan dalam hidup.
Yang baik mahupun yang buruk dirasakan sebagai hadiah dari Tuhan.
Dunia terasa bagaikan Syurga.
Inilah kebahagiaan yang sejati dan abadi iaitu kebahagiaan hati...
Berdepan dengan musuh yang zahir,
tidak ada jalan lain melainkan ‘berperang’ dengannya.
Cuma berperang dengan musuh batin berbeza dengan musuh zahir,
justeru musuh zahir dapat dilihat dan tipu dayanya dapat dinilai dengan akal dan mata.
Tegasnya,
musuh zahir agak lebih mudah didekati daripada musuh batin.
Perang melawan musuh batin khususnya hawa nafsu adalah
peperangan yang jauh lebih hebat dari peperangan zahir.
Mengapa dikatakan demikian?
Ini kerana medan peperangan kedua-dua musuh ini berlaku dalam diri kita.
Serangan, tikaman dan ledakannya berlaku dalam diri kita.
Walaupun tidak kedengaran dentumannya tetapi bisanya lebih berkesan.
Justeru, ramai manusia yang mampu mengalahkan musuh zahir
tetapi gagal mengalahkan hawa nafsunya sendiri.
Ramai yang tahu dan mahu melakukan kebaikan.
Sayangnya, selalu gagal untuk melaksanakannya.
Ramai yang tidak mahu melakukan kejahatan
tapi sering terdorong melakukannya.
Mengapa?
Kita seolah-olah hilang kuasa untuk mengawal diri kita sendiri.
Semacam ada kuasa yang lebih kuat dalam membentuk dan mengendalikan diri kita ini. Kita sebenarnya senantiasa diburu malah dibelenggu oleh dua musuh
yang senantiasa mendorong ke arah kejahatan.
Musuh itu ialah syaitan dan hawa nafsu.
Apa saja kejahatan, pasti dalangnya adalah hawa nafsu...
baarakallah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar